گۆڕان نیوز- فصل چهارم مجموعه تلویزیونی «نون.خ» در نوروز ۱۴۰۲ به تهیه کنندگی مهدی فرجی و کارگردانی سعیدآقاخانی از شبکه یک سیما بر روی آنتن رفت مجموعه ای طنز که میتوان گفت که امسال بعنوان یکتاز فلیمهای تلویزیونی به شمار میرفت.
تهیه و تنظیم: باسط مفاخری/گۆڕان نیوز، در روزهای آغازین که مجموعه طنز نون خ بر روی آنتن رفت شاهد برخی انتقادها و در برخی مواقع نیز جبههگیری نسبت به برخی از آیتمهای این سریال بودیم اما در قسمتهای بعدی که رویکرد اثر برای مخاطبان مشخص شد مورد تایید مخاطبان قرار گرفت و باتوجه به استقبال عمومی از این مجموعه، سریهای بعدی آن نیز در دستور کار قرار گرفت و امسال شاهد آن بودیم که فصل چهارم آن نیز بر روی آنتن رفت حال این پرسش در ذهن مخاطب شکل میگیرد که آیا مجموعه طنز نون خ در فصل چهارم خودش به انتهای خط رسید؟
مجموعههای تلویزیونی موفق در جذب مخاطب
سالهاست که مجموعههای تلویزیونی از «خانه دوستان» تا «خوش رکاب» و «پایتخت» و «نون خ» در شبکه ملی به تولید میرسند که از مخاطب عام پسند بودند و با تمامی کمی و کاستیها توانستهاند مخاطب ایرانی را پای تلویزیون بکشانند در این مجال بیشتر به مجموعه تلویزیونی نون خ میپردازیم. در سال ۹۷ هنگامی که مرحوم خشایار الوند، طرحی به نام اسقاطی نوشته بود اما هنوز تکمیل نبود این طرح قرار بود مانند کارهای متفاوت سیروس مقدم این تیم با طراحی محسن تنابنده تولید کند نمونه این تولیدات غیره را میتوان «علی البدل» نام برد .در این طرح که داستان آن در یک هواپیما بود شکل میگرفت .اما به گفته فرجی مدیران سازمان خواستار تولید محتوی در چهار چوب قومیتهای ایران بودند مثل مازنیها در پایتخت آقای فرجی، کُرد و غرب کشور را پیشنهاد داد اما با مخالفت روبرو شد اینکه کُردها حساس هستند و امکان بروز کوچکترین خطا جبران ناپذیر خواهد بود اما با پیگیری های فرجی که خود قبلاً مدیر شبکه یک بود طرح تصویب شد اما کارگردان کیست؟
فرجی پیشنهاد سعید آقاخانی را میدهد کسی که حدود ۱۰ سال تولیدات خوبی در ژانر کمدی برای نوروز سیما تولید کرده بود و به پختگی خوبی رسیده بود .
آقاخانی متولد ۱۳۵۰ بیجار و از مادری ترک و پدری کرد است فرزند سوم خانواده ۶ فرزنده است و از دهه ۷۰ وارد دانشکده سینا و هنر شد و تاتر با. گروهی چون عطاران، مدیری، شفیعی جم، لولای و…کار کردند استاد ارشد این تیم طلایی تلویزیون دکتر قطبالدین صادقی بود که چنین کسانی برای تلویزیون تربیت کرد.
بهره گیری از ظرفیتهای بومی
با معرفی آقاخانی به عنوان یک کُرد و مسلط بر مسائل فرهنگی اجتماعی کردستان مجموعه اول آن استارت خورد که لوکیشن آن در حومه تهران در کن و..بود در آن زمان دستیار کارگردان مصطفی تنابنده در استانهای کردنشین رفت و حدود ۱۵۰ نفر هنرمند کُرد برای کار انتخاب کرد که با تمرین حدود ۲۰ نفر تأیید شدند که از کردستان ۳ نفر هم بودند که در بسیاری از سکانسها حضور داشتند نقطه عطف این سریال موسیقی بسیار غنی کُردی بود که ازش استفاده میشد همچنین برندهای مطرح تلویزیون مثل علی صادقی و صالحی و…که با کارگردانی خوب و ریتم خوب توانستند طرح خوب پیش ببرند و برخلاف نظر مدیران وقت تلویزیون قابل توجه قرار گرفت البته نگفته نماند که گاها تپقهایی در کار بود. تکرار بعضی دیالوگها خسته کننده بود واقیعت این بود که مردم با خنده بسیار بد کاظم نور بخش در نقش سلمان رابطه برقرار نمی کردند اما نوربخش دوست صمیمی آقاخانی و اب داروی اداره ارشاد بیجار است!
معرفی ظرفیتهای مناطق کردنشین
تمرکز فصل دوم روی محصول انار پاوه و کرمانشاه بود و با حذف چند بازیگر بومی و پختگی نسبتا خوب فیلمنامه به قلم امیر وفای و قضیه وقوع زلزله توانست با زبان هنر به مسئولین بفهمانند صرف حضور آنها دردی از مردم کم نمیکند و باید بهتر به وضعیت مردم در شرایط بحرانی رسید اپیزود دوم بخاطر مشکل بیماری منحوس کرونا ناتمام ماند و سه قسمت به مردم بدهکار شدند که هیچ وقت تهیه نشد و داستان مجموعه با پختگی نسبتا خوب به سرانجام نرسید جالبه در این سری از موسیقی کُردی کمتری استفاده شد و فقط از هنرمندانی همچون استاد حسن زیرک و مظهر خالقی استفاده شد درحالی که خود تهیه کننده و کارگردان با رها به غنای بالای موسیقی کُردی اشاره داشتند و میتوانستند از آثار سایر هنرمندان نامی کردستان بهره ببرنند.
سال ۱۴۰۰ نوید پخش فصل سوم همه را شگفت زده کرد فصلی که از تیتراژ ابتدایی تا قصه عالی بود و گهگاهی شوخیهای هم میشد که جای تامل داشتند مجددا از دو خواننده استفاده شد آقای زیرک و خالقی عمده زیادی از بازیگران بومی حذف شده و برندهای تلویزیون همچون شقایق دهقان، حمید لولایی، علی صادقی و سید علی صالحی در این اپیزود شرکت داشتند گیاهان دارویی کردستان نقطه عطف قصه بود معلم بچهها شور و شوق و امید به زندگی بهتر بسیار مشهود بود تیتراژ پایانی که غوغا به پا کرد طوری که آهنگ اصیل کُردی با ریتم ترکی خوانده شد با صدای حسین صفامنش اما تهیه کننده و کارگران از اینکه این آهنگ و لوکیشنهای ناب کردستان منکر صرفا کرد بودن شدن و گفتند اینها را نمیتوان به کردها فقط نسبت داد حتی شهرام ناظری به آهنگ و نحوه اجرای آن شدیداً واکنش نشان داد و گفت اشتباه بزرگی انجام دادند. اما امسال مصادف با ماه مبارک رمضان و فصل چهارم همه را شوکه کرد.
نادیده گرفتن نکات فنی و حرفهای در ساخت مجموعه
نبود هیچ قصه رئال، ترویج فرزند آوری و پیری جمعیت که در سریالی قومی جایی برای گفتن آنچنان ندارد
کات خوردن ناگهانی سکانسها پرش به جاهای دیگر از قصه که معلوم نیست از طرف تیم مونتاژ بوده یا ممیزی، نبود رکن اصلی جامعه معلم روستا و بچهها و از همه بدتر ایجاد اختلاف بین دو روستا سر هیچ و پوچ و تغییر کامل میزانسن و شلوغی بسیار زیاد بازیگران جدید و حذف ناگهانی خیلی از بازیگرانی که در سه فصل گذشته بودند؟! بوم گردی نوعی تجارت که در مناطق کردنشین به این شکل نیست ترویج فرهنگ اختلاف بین دو روستا مجددا بحث طایفه گری، مجددا نبود یک آهنگ از هنرمندان کُرد تیتراژ و نبود اصلاح رنگ و نور و ….انگار کسی کارگردان نیست عدهای آمدن جلو دوربین چیزی گفتند و رفتند شخصیت اصلی دیگر پوشش محلی بر تن ندارد و با زبان کُردی هم حرف نمیزند با لهجه فانتزی که خیلیها احساس خوبی ندارند حرف میزند اما جملات ترکی به خوبی ادا و بیان میکند.
اشکال در لباس کُردی بانوان که حتی ۲۰ درصد اصل خود نیست و مشکلات زیاد وجود هنرمندانی که به درد این کار نمیخورند و در عوض حذف کاراکترهای اصلی
چشم امیدمان در نوروز ۱۴۰۲ به «نون خ» بود، اما نتیجهای که بدست آمد فاصلهای بسیار با این بِرند محبوب داشت. پس از تعطیلات هم کیفیت سریال سعید آقاخانی اتفاق خاصی رقم نخورد. در چنین شرایطی تهیه کننده از احتمال ساخت فصل پنجم خبر میدهد.
«نون خ» در بوته نقد مخاطبان
انتقاد یکی از رسانهها درباره درخواست تلویزیون برای تولید فصل پنجم «نون خ» با توجه به کیفیت نازل فصل چهارم آن تیتر زده که خودتان را گول نزنید؛ نون خ به انتهای خط رسیده است.
فصل چهارم سریال «نون خ» به کارگردانی سعید آقاخانی با وجود تمام تلاشها و تبلیغات رسانهای که برای موفق جلوه دادن آن انجام شده، نتوانست انتظارات مخاطبان تلویزیون را برآورده کند. با این وجود مهدی فرجی تهیهکننده پروژه مدعی شده که تلویزیون خواستار تولید فصل پنجم این سریال شده است.
با این اوضاع که به آن اشاره شد چشم امیدمان در نوروز ۱۴۰۲ به «نون خ» بود، اما نتیجهای که بدست آمد فاصلهای بسیار با این بِرند محبوب داشت.
«نون خ ۴» فاقد نوآوری در داستان و شخصیت پردازی است و لطمه اصلی را از همین منظر خورده. شوخیها جذاب نیستند و مواردی مثل کنایه به دلار نیمایی، قرارداد ویلموتس (سرمربی سابق تیم ملی فوتبال کشورمان)، نبود var در لیگ برتر و … گل درشت هستند و وایرال شدن آنها در فضای مجازی دلیل بر «خوب بودن» کنایهها و شوخیها نیست.
آن چه از مجموعه شوخیها شکل گرفته چیزی فراتر از برنامههای طنز تلویزیون مثل «خنده بازار» نیست. بعد از «پایتخت» که به عنوان یک برند محبوب، ناگهان در هیاهویی پوچ گم شد و امسال «نون خ» در وادی طنزهای برره قدم میزد.»
جای خالی مسائل سیاسی و اجتماعی
فرجی با این حال مدعی است: «ما همواره به مسائل سیاسی و اجتماعی کشور هم میپردازیم و در دل کار، به موضوعات روز توجه میشود همین مسائل سریال را زنده و پویا و شاداب میکند.» در فصلهای پیش، دست سازندگان برای شوخیهای سیاسی –اجتماعی بازتر بود، اما حالا نیش کنایهها به سمت موضوعات بی دردسر است.
حرف تهیه کننده وقتی وجاهت مییابد که در «نون خ ۴» اشارات صریح و بجا درباره مسائل سیاسی –اجتماعی بیشماری که سال پیش در کشور رقم خورد را شاهد میبودیم. سازندگان چنین توانایی را دارند، اما تلویزیون هرگز چنین اجازهای به آنها نمیدهد. همان طور که در داستان فصل دوم سریال که مربوط به زلزله بود، نقدی درست و دلنشین از رفتار مسولان داشت. در سری جدید، اما دست سازندگان بسته بوده است و آنها نیز پیشنهادی تازه و متفاوت برای نجات «نون خ» نداشته اند تا یک برند محبوب تبدیل به یکی از ضعیفترین سریالهای کمدی چند سال اخیر تلویزیون شود.
مورد چهارم| خود فریبی عوامل: میل قلبی مان این است که «همه» شرایط برای ساخت فصل بعدی «نون خ» فراهم شود؛ از قصه و شخصیتها نو و با طراوت تا انرژی سابق سعید آقاخانی و نیز مهربانی بیشتر تلویزیون. اما میدانیم این فقط یک آرزو است! همان طور که «پایتخت» پس از حاشیهها دیگر نتوانست بلند شود. سازندگان سریال نیز فریب آمار تلوبیون را نخورند؛ در شرایطی که محصول جذاب در تلویزیون به ندرت یافت میشود، همچنان برخی مخاطبان بواسطه تجربه خوب فصلهای قبل، پی گیر «نون خ» هستند. فصل چهارم، اما بی کیفیت است و با افسوس میگوییم یادش بخیر نورالدین و رفقا.
همچنین باید اشاره کنم عدم نبود بازی های بومی مثل جوراب بازی و تیله بازی که جای خود را به فوتبال کسانی که سن و سالی داشتند به جای جوانان نیز نقطه ضعف این اپیزود است که باید اشاره کرد چراکه کارگردان در فصل سوم گفته بود پانتومیم بازی محلی کُردها نیست باید بازیهای محلی را وارد کار کنم اما از ترس بهم خوردن میزانسن این کار را نکردم و در ادامه انجام خواهم داد که نشد بحث پیکنیکی عمو کیوان سیروس میمنت هم باعث آزرده خاطر مردم شد اعتیاد در کردستان چه باید گفت. شخصیت پردازی خیلی ضعیف شده حتی از فصل اول .