گۆڕان نیوز- سامانه انتقال آب از سد قوچم سالیانه بیش از سی و سه میلیون متر مکعب از نیازهای آبی شهری و صنعت در دشت قروه – دهگلان را تامین می‌کند و سامانه انتقال آب از سد قوچم با طول بیش از ۸۶ کیلومتر و ارتفاع پمپاژ ۳۶۰ متر از سد قوچم آغاز می‌گردد و پس از رسیدن به شهر دهگلان با حرکت به سمت شهرهای قروه و دزج ، نیاز آبی شهرها و روستاهای موجود در دشت قروه دهگلان را تامین می نماید.

به گزارش گۆڕان نیوز، سامانه انتقال آب از سد قوچم به شهر و روستاهای واقع در دشت قروه – دهگلان از لوله فولادی و پلی اتیلن به قطرهای ۱۴۰۰، ۱۱۰۰ ، ۹۰۰ و۳۰۰ میلیمتر تشکیل شده است. سامانه انتقال آب از سد قوچم پتانسیل تامین نیاز شهری برای جمعیت تا افق ۱۴۲۰ با جمعیت ۳۵۰هزار نفر را دارا می‌باشد. با تامین نیاز آب شهری و صنعت در دشت قروه – دهگلان امکان اشتغال زایی برای بیش از پنج هزار نفر میسر می گردد .در سامانه انتقال آب از سد قوچم تا کنون پنج هزار میلیارد ریال هزینه شده است و برای تکمیل آن نیازمنده پانزده هزار میلیارد ریال می باشد.

آبرسانی به دهگلان درماهای آتی ،آبرسانی به قروه پایان ۱۴۰۳ و اتمام تصفیه خانه ۱۴۰۴ است که درصورت تامین منابع مالی که بصورت موازی پروژه ها فعالیت داشته باشند.

استاندار کردستان گفت: استان کردستان جز معدود استان‌های کشور است که تا افق ۱۴۲۵ هیچ دغدغه‌ای برای تامین آب شرب اهالی در هیچ نقطه‌ای از استان نخواهد داشت.اسماعیل زارعی کوشا در پروژه آبرسانی سد قوچم به دهگلان و کلنگ زنی طرح آبرسانی به شهر قروه افزود: یکی از پروژه‌های بسیار مهم استان و هم وزارت نیرو طرح انتقال آب از سد قوچم به شهرستان قروه و دهگلان است که روند تسریع انتقال از سد قوچم به دهگلان نهایی شود.

به گفته وی موضوعات مربوط به آب از جمله تامین آب ,رفع تنش‌های آبی و رفع دغدغه آب مردم استان کردستان به اعتقاد بنده یک انقلاب بزرگ صورت گرفته که در۲ سال گذشته و ظرف ۲سال آینده تکمیل خواهد شد.

زارعی کوشا اظهار کرد:پروژه فاز اول انتقال آب از سد آزاد به تصفیه خانه سنندج طبق روال عادی باید در پایان دولت این پروژه به اتمام می‌رسید که در کمتر از یک سال از ۱۵ درصد به ۱۰۰ درصد به بهره‌برداری رسید.

وی در ادامه با بیان اینکه پروژه انتقال آب از سطح قوچم‌به شهرستان قروه و دهگلان تا پایان دولت یا ۱۴۰۴ است افزود: با پیگیری‌هایی که صورت گرفته بنا بر این است حداکثر تا شهریور ۱۴۰۳ در شهرستان قروه به بهره برداری برسد.

استاندار کردستان گفت: نگاه دولت به استان یک نگاه ویژه است که این امر انتقال آب در کردستان اتفاق بیفتد با توجه به اعتبارات در خشکسالی مالی سال ۱۴۰۰ -۱۴۰۱ حدود۷۰۰تا۸۰۰میلیارد تومان پول نقد برای فاز اول پروژه به استان صورت گرفت که یک کار جهادی صورت گرفته است.

زارعی کوشا با بیان اینکه در پایان اول دولت رئیسی،استان کردستان جز معدود استان هایی است که تمام پروژه های حوزه آب به بهره برداری می رسد،گفت: سد ژاوه که بهره‌بردار اصلیش دشت قروه و دهگلان است در تلاش هستیم ظرف ماه‌های آینده مشکلات آن را مرتفع و تامین منابع شود و هر چه سریعتر به بهره برداری برسد و برای این کار اعتباری بالغ بر ۲۰-۲۵هزارمیلیارد اعتبار نیاز است تا دغدغه آب در حوزه شرب، کشاورزی و ‌صنعتی وجود نداشته باشد.

پروژه انتقال آب از سد قوچم به دهگلان و قروه برای توسعه صنعتی شهرستان

نماینده مردم قروه و دهگلان در مجلس شورای اسلامی در کلنگ زنی این پروژه گفت:امروز شاهد شروع عملیات اجرایی خط انتقال آب از سمت شهرستان قروه به دهگلان هستیم و این کار آرزوی چندین ساله مردم دو شهرستان است که با تلاش، هرچه زودتر این کلان پروژه به اتمام برسد.
پرویز اوسطی افزود:عنایت ویژه دولت به موضوعات توسعه استان از جمله پروژه های انتقال آبی که ده‌ها سال در استان کردستان با بیش از ۴۰ هزار میلیارد تومان پروژه ناقص در سطح شهرستان های استان باقی مانده بود دولت پای کار آمده است.
به گفته وی اهتمام دولت این است که این پروژه کل خط انتقال تا پایان شهریور و در پاییز به اتمام برسد هر چند در اجرای چنین پروژه هایی با معذورات و گاها ناهماهنگی هایی در تامین مالی و ساخت لوله وجود دارد ما از پیمانکاران این پروژه درخواست داریم که در این فرصت کم باقی مانده فصل کاری عمرانی ،سرعت کار بالا ببرند تا عقب ماندگی زمانی جبران شود و این مسیر خط انتقال آب از قروه به دهگلان با سرعت بیشتری جلو برود و برای تامین منابع مالی روزانه پیگیر هستیم و مشکل خاصی وجود ندارد.
اوسطی در ادامه افزود:در اعتبارات بودجه ۱۴۰۲منابع مالی بسیار خوبی برای وزارت نیرو وجود دارد و در کنار این منابع مالی از محل ما‌ده ۵۶، مبلغ ۲۲۸میلیارد تومان نهایی شده و مشکلاتی در حوزه بانک مرکزی وجود دارد که با پیگیری این مشکلات مرتفع خواهد شد.
اوسطی اظهار کرد:این اعتبارات نوید این را می‌دهد که این پروژه به سرعت پیش خواهد رفت و مشکلی برای پروژه نخواهیم داشت.
به گفته وی با توجه به تنش آبی که در دو سال آینده در دشت قروه و دهگلان که جز دشت‌های ممنوعه استان کردستان است و سفره‌های آب زیرزمینی تخلیه شده است اول باید فکری برای آن کرد تا این بیلان منفی آب به یک نقطه تعادل و مثبت برسد و برای این امر پروژه‌های خوبی در حوزه آبخیزداری انجام شده است.
این مسئول عنوان کرد:دو شهرستان قروه و دهگلان در بحث آب با تنش آبی مواجه شده است امسال اکثر روستاها با تماس‌های شبانه روزی درخواست آب شرب سالم و بهداشتی و شبانه روزی داشته‌اند که در تلاش هستیم این پروژه به اتمام برسد تا در سال آتی شبکه آب شرب سالم، پایدار و مطمئن به این دو شهرستان وصل شود.
وی افزود:پروژه انتقال آب از سد قوچم به دهگلان و قروه برای توسعه صنعتی شهرستان این انتقال آب به میزان ۸ میلیون متر مکعب سهمیه صنعتی وجود دارد تا متقاضیانی که در تخصیص آب برای بسیار از پروژه‌های صنعتی دچار مشکل هستند این آب انتقال پیدا کند و این روند در توسعه صنعتی شهرستان کمک کننده خواهد شد.
نماینده قروه و دهگلان در مجلس شورای اسلامی هم گفت: قرار است از طریق سد قوچم، ۳۲.۷ میلیون مترمکعب آب شرب و صنعت شهرستان های دهگلان و قروه تامین شود.
پرویز اوسطی با بیان اینکه ۲ فاز خط انتقال آب سد قوچم به دهگلان و قروه اجرا شده و فاز سوم ۶۱ کیلومتر پیشرفت دارد، افزود: برای اتمام پروژه سه هزار میلیارد تومان اعتبار نیاز است و باید هر چه زودتر مشکل تنش آبی این شهرستان‌ها برطرف شود.
گفتنی است سامانه انتقال آب از سد قوچم به شهرهای قروه و‌دهگلان با هدف اصلی تامین نیاز آبی شهرها و صنایع واقع در دشت قروه و دهگلان است که برای تانین نیاز آب شهری در دشت قروه-دهگلان با کیفیت مناسب تا افق ۱۴۲۰برای حدود ۳۵۰هزار نفر به میزان ۲۴/۷ میلیون متر مکعب در سال،تامین نیاز آبی صنعت به میزان هشت میلیون متر مکعب در سال و تامین نیاز آبی حقابه بران کشاورزی پایاب به میزان ۸/۵میلیون متر مکعب در سال و تامین نیاز آبی حفظ محیط زیست به میزان ۰/۳۵میلیون متر مکعب در سال و اشتغالزایی مستقیم و غیرمستقیم به میزان سه هزار و ۵۰۰نفر است.
سد مخزنی قوچم از نوع سنگریزه ای با هسته رسی در ۱۸کیلومتری شمال غربی شهر دهگلان بر روی رودخانه چم میر کی از سر شاخه های رودخانه تالوار با هدف تنظیم جریان انتقالی از سامانه آزاد به بهره برداری رسیده است

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *