گۆڕان نیوز- در چند سال گذشته آموزش و پرورش درگیرودار مشکلات خاصی بوده و هست و امروز با تغییر وزیر آمورش و پرورش و مدیران شاهد ایجاد برخی تغییر و تحولات در سیستم آموزشی در کشور و به ویژه استان کردستان هستیم.

گۆڕان نیوز- در چند سال گذشته آموزش و پرورش درگیرودار مشکلات خاصی بوده و هست و امروز با تغییر وزیر آمورش و پرورش و مدیران شاهد ایجاد برخی تغییر و تحولات در سیستم آموزشی در کشور و به ویژه استان کردستان هستیم.

 به گزارش گۆڕان نیوز، رویکردها و اولویت‌های دولت سیزدهم در حوزه آموزش و پرورش عدالت‌محوری، قانون گرایی، شفاف‌سازی مدیریتی، فسادستیزی و برقراری انضباط مالی و اداری اعلام کرده بود و امروز  با نزدیک شدن به سومین سال فعالیت دولت سیزدهم تا چه اندازه این مهم در دستور کار قرار گرفته و اجرایی شده است؟ پیرامون موضوع با «هاشم ناظمی جلال» مدیرکل آموزش و پرورش استان کردستان گفت‌وگویی انجام دادیم که در ادامه می‌خوانید.

در آغاز سومین سال فعالیت دولت سیزدهم هستیم به نظر شما در دو سال گذشته چه نگرشی بر آموزش و پرورش حاکم بوده است؟

به نظرم دو کلید واژه احترام به معلم و توجه به دانش آموز سرلوحه سیاست‌های دولت آیت الله رئیسی در نظام آموزش و پرورش بوده است. این دولت بنای خود را بر تغییر وضع موجود گذاشته است و این تغییر در آموزش و پرورش جزء اولویت‌های دو سال اخیر بوده است

برای مثال قانون رتبه‌بندی که در دولت گذشته اجرا نشد و نارضایتی بسیاری از فرهنگیان محترم را به دنبال داشت در اولین روز از آغاز به کار این دولت در دستور کار قرار گرفت و باعث شد حدود ۹۵۰ هزار فرهنگی در سراسر کشور مشمول رتبه‌بندی شوند. در حوزه دانش آموزی نیز تغییر رویکردهای آموزش و پرورش گویای توجه به مخاطب اصلی تعلیم و تربیت است.

استان کردستان چه وضعیتی در تعداد دانش آموزان و فرهنگیان و همچنین رتبه‌بندی دارد؟

ما در این استان در خدمت حدود ۳۲۰ هزار دانش آموز و ۲۴ هزار فرهنگی هستیم که از این تعداد دانش آموز حدود ۲۹۰ هزار نفر در مدارس دولتی تحصیل می‌کنند. دانش آموزان استان در ۳۱۷۶ مدرسه استان مشغول به تحصیل هستند. در استان کردستان هم تعداد ۲۳۱۲۶ همکار فرهنگی مشمول رتبه بندی شده اند که پس از صدور احکام آنان رسیدگی به اعتراضات نیز در جریان است

از چند سال گذشته همیشه بحث کمبود نیروی انسانی مطرح بوده است؛ در این دولت برای رفع این مشکل چه اقداماتی انجام شده است؟

به نظرم اگر در دولت گذشته به دانشگاه فرهنگیان که همواره مورد توجه رهبر معظم انقلاب بوده توجه بیشتری می شد، بسیاری از مشکلات کمبود نیروی انسانی امروز وجود نداشت؛ در این دولت اصل بر تقویت دانشگاه فرهنگیان است چرا که مرکز ثقل آموزش و پرورش به حساب می‌آید و جذب این دانشگاه در دولت سیزدهم به بالاترین حد خود رسیده است اما در کنار آن استخدام ماده ۲۸ نیز با رویکرد متفاوت و با هدف اینکه تربیت معلم را جایگزین تامین معلم کند؛ صورت می گیرد. آزمون آموزگاری و استثنایی برگزار شد و اکنون مراحل ارزیابی آن در حال انجام است به علاوه آزمون جذب دبیر نیز قرار است در ۱۲ مرداد صورت گیرد که تا حدودی کمبود نیروی انسانی را جبران می کند و همچنین در حوزه پرورشی نیز اخذ مجوز استخدام مربیان پرورشی در حال انجام است.

رویکرد تربیتی آموزش و پرورش در این دولت چگونه است؟

در این دولت، حوزه پرورشی و فرهنگی که منشا آن امور تربیتی است جایگاه ویژه ای دارد. واقعیت این است که در دولت گذشته این معاونت حساس منفعل شد و صدمات بسیاری را بر پیکره آموزش و پرورش وارد آورد. رویکرد دولت سیزدهم با اجرای برنامه های متنوع و سیاست گذاری های صحیح این است که در مدت کوتاهی این حوزه را به جایگاه حقیقی خود برساند

در خبرها آمده بود که فعالیت‌های تابستانی با رنگ و بوی خاصی برگزار می‌شود، وضعیت این برنامه در استان چگونه است؟

بله ما این برنامه‌ها را در استان کردستان با شور و حال خاصی آغاز کرده‌ایم و تمام زمینه سازی ها و اطلاع رسانی‌ها جهت حضور پرشور دانش آموزان در فعالیت‌های تابستانی انجام شده است اعتقاد بر آن است که مدرسه تعطیل می‌شود اما تربیت تعطیل ناپذیر است تاکنون حدود ۲۲ هزار دانش آموز کردستانی در این برنامه‌ها ثبت نام کرده‌اند و ۳۹۴ پایگاه آماده غنی سازی اوقات فراغت آنان هستند. افتتاحیه برنامه ها از روز شنبه سوم تیرماه ۱۴۰۲ انجام و رسما کار تربیت در تابستان آغاز شد. پیش بینی ما این است ۷۰ هزار دانش آموز از کردستان در برنامه های اوقات فراغت تابستانی حضور یابند.

آموزش و پرورش کردستان چه دستاوردهای دیگری در حوزه پرورشی و فرهنگی داشته است؟

همان طور که عرض کردم تحرکات مثبتی در این حوزه اتفاق افتاده و دستاوردهایی از جمله گسترش مراکز مشاوره، کسب بالغ بر ۳۸ رتبه برتر کشوری در  مسابقات فرهنگی هنری، ۲۲ رتبه برتر کشوری در جشنواره معلمان هنرمند، اجرای طرح یاریگران زندگی در ۱۴۰۰ مدرسه استان، عنوان دستگاه شایسته تقدیر در حوزه نماز و رتبه‌های برتر کشوری در مسابقات قرآن دانش آموزان و فرهنگیان به دست آمده است.

در بسیاری از خبرها طرح‌های حوزه تربیت بدنی از سوی شما به عنوان «انقلاب» در این حوزه یاد شده، چه اتفاق خاصی در این زمینه افتاده است؟

بله بسیار خوب اشاره کردید، به نظرم این دستاورد دولت سیزدهم را هیچ کس نمی‌تواند انکار کند چرا که در هر نقطه محرومی نمود خاصی به مدارس داده است. طرح شهید سلیمانی یکی از مهم‌ترین اقداماتی بود که دولت در زمینه ایجاد فضاهای ورزشی شروع کرد و خوشبختانه آن را با سرعت و کیفیت بسیار مناسبی پیگیری نمود به طوری که فقط در استان کردستان ۳۵ زمین چمن مصنوعی درون مدرسه‌ای، ۱۱ سالن ورزشی کوچک و ۱۱ کلاس درس تربیت بدنی در قالب این طرح به بهره‌برداری رسیده که پراکندگی آن در سراسر استان است. به علاوه تجهیز ۱۲۰ اتاق بهداشت، خرید بالغ بر ۲ میلیارد تومان تجهیزات ورزشی و ۱ هزار جعبه کمک‌های اولیه از دیگر اقدامات ارزشمند این حوزه در کردستان است. همچنین موفقیت‌هایی از قبیل ۱۱ مدال رنگارنگ دانش آموزان در مسابقات ورزشی و ۵ رتبه برتر کشوری در جشنواره سفیران سلامت نیز به دست آمده است.

خبر موفقیت دانش آموزان استان در المپیادهای علمی هم به گوش مردم رسیده آموزش و پرورش کردستان چه دستاوردهایی در زمینه آموزش دانش آموزان داشته و اولویت‌ها چیست؟

اجازه بدهید من از حوزه آموزش ابتدایی که پایه است شروع کنم، شعار آموزش و پرورش این است که به لطف خدا برای حتی یک دانش آموز در دورترین نقاط معلم تامین کرده است و با توجه به کمبود نیرویی که خدمت شما عرض کردم این دستاورد بزرگی است.

در آموزش ابتدایی پوشش تحصیلی را به ۹۸.۷۷ رسانده‌ایم که سه درصد از میانگین کشوری بالاتر است و همچنین نرخ ترک تحصیل به ۰.۶ درصد کاهش پیدا کرده که یک درصد بهتر از پیش بینی ما بوده است. در زمینه بازگرداندن تارکین تحصیل طرح بسیار ارزشمند شهید محمودوند اتفاق افتاده که در آن تک تک تارکین تحصیل از طریق سامانه هوشمند رصد شده و پس از علت یابی ترک تحصیل جهت برگشت به مدرسه همراهی می‌شوند. این تلاش ها در آموزش ابتدایی ثمره خود را در آموزش متوسطه می دهدکه محور سوال شماست.

با رویکرد ویژه ای که دولت سیزدهم و آموزش و پرورش این دولت نسبت به آموزش متوسطه داشته، توجه به آموزش مهارت به دانش آموزان و در نتیجه کمک به تولید کشور در اولویت قرار گرفته است؛ بنابراین رشته های فنی حرفه ای و کاردانش رشد چشم گیری داشته اند به طوری که در استان کردستان در سال اخیر از محل اعتبارات سفر ریاست محترم جمهور، ۲۰میلیارد تومان اعتبار به خرید تجهیزات کارگاهی و هنرستانی اختصاصی پیدا کرده است. در ۱۰۵ مدرسه شبانه روزی استان طرح های خوداتکایی درجهت تولید راه افتاده و دو نوبت نمایشگاه دستاوردهای دانش آموزان با حضور ۹۰ غرفه در محل نمایشگاه های بین المللی سنندج برگزار شده است. رشد ۳ برابری استان در رتبه های عملی کنکور سراسری، کسب ۲۴ رتبه کشوری در جشنواره علمی پژوهشی، راه اندازی ۳ هنرستان جدید التاسیس و در آخر کسب ۸ مدال رنگارنگ در المپیادهای علمی دانش آموزی حاصل این نگاه است که در آموزش پرورش کردستان نیز جاری شده است.

در حوزه سواد آموزی آیا نیرو های نهضتی سازماندهی شده اند؟ ریشه کنی بی سوادی استان به کجا رسیده است؟

یکی از کارهای دیگر دولت سیزدهم تبدیل وضعیت نیروهای نهضتی در سال های اخیر بوده است که البته تعدادی نیز باقی مانده اند.

عزم دولت این است که به مرور کار استخدامی این نیروها نیز حل شود که به جد پیگیر آن هستیم. در بخش سواد آموزی نرخ باسوادی جمعیت شش سال به بالای استان به ۸۶/۱۰ درصد رسیده و نرخ جمعیت هدف (۱۰ تا ۴۹ سال) نیز۹۶/۷۰درصد شده است. همچنین دولت در سال اخیر پاداش سوادآموزان قبولی شده سال های ۹۹ و ۱۴۰۰ را نیز پرداخت کرده است که اقدام مثبتی به شمار می رود.

اگر دستاورد و چالش دیگری در آموزش و پرورش استان هست بفرمایید.

مهم ترین مورد آن ۷۶ پروژه آموزشی است که در مهرماه به فضاهای آموزش وپرورش اضافه خواهد شد و این اتفاق بسیار مبارکی است. ببینید همه این دستاورد ها در حوزه های مختلف آموزشی، پرورشی، ورزشی و سواد آموزی با پشتیبانی هایی صورت گرفته است که در حوزه تأمین منابع و اعتبارات و همچنین ایجاد رفاهیات و پیگیری تحقق درآمد های اختصاص در سال های اخیر فعالیت های این دولت، کارهای به خصوصی انجام شده است. پرداخت بالغ بر ۴۰۰میلیارد تومان تسهیلات به فرهنگیان، ارائه خدمات رفاهی و درمانی به ۱۲ هزار فرهنگی استان، جذب و توزیع بالغ بر ۴۵میلیارد تومان سرانه دانش آموزی و همچنین جذب بالغ بر ۶۰ میلیارد تومان درآمد اختصاصی از جمله فعالیت ها و دستاوردهای آموزش و پرورش کردستان است.

در موارد پراکنده که همه مجموعه های آموزشی و پرورشی در تحقق آن کوشیده اند؛ ۷۰ درصد املاک آموزش پرورش استان سنددار شده اند، بیش از ۱۲۰ دیدار با خانواده معظم شهدای فرهنگی و دانش آموز صورت گرفته است، جریان مولد سازی در آموزش و پرورش استان آغاز شده و استمرار یافته است، مجوز مدارس و مراکز غیر دولتی الکترونیکی شده و سلسه جلسات منظم و بسیاری با اولیاء دانش آموزان جهت همراهی در چالش های آموزشی و پرورشی صورت گرفته است.

اما در زمینه چالش ها، راه دور و درازی داریم که البته افق روشنی پیش روی آموزش و پرورش است. باید بتوانیم از ظرفیت خیرین در ساخت مدارس بهره بیشتری ببریم. کمبودهایی در زمینه اعتبارات عمرانی و تجهیزاتی داریم، علی رغم جذب نیرو در آموزش و پرورش حدود ۱ هزار نفر کمبود نیرو در استان وجود دارد گرچه جزء استان های بحرانی در این زمینه نیستم اما مدیریت و برنامه ریزی آن نیاز به همت بیشتری دارد و این کمبود در مقطع ابتدایی ملموس تر است. فضاهای آموزشی مخصوصاً در حواشی شهرها باید ساخته شود و کمبود نیروهای تخصصی در حوزه پرورشی نیز باید مرتفع گردد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *