گۆڕان نیوز، افزایش استفاده از شبکه‌های اجتماعی در کنار اشتغال به کار طولانی والدین و تغییر نگرش آنها به نحوه تربیت فرزندان، موجب دوری اعضای خانواده از یکدیگر شده است به گونه‌ای که به رغم نزدیکی فیزیکی گاه فاصله عاطفی و معنوی بسیاری را از یکدیگر تجربه می‌کنند.

گۆڕان نیوز، افزایش استفاده از شبکه‌های اجتماعی در کنار اشتغال به کار طولانی والدین و تغییر نگرش آنها به نحوه تربیت فرزندان، موجب دوری اعضای خانواده از یکدیگر شده است به گونه‌ای که به رغم نزدیکی فیزیکی گاه فاصله عاطفی و معنوی بسیاری را از یکدیگر تجربه می‌کنند.

به گزارش گۆڕان نیوز_روح الله زرین کارشناس رسانه/ تنیده شدن زندگی روزمره با فضای سایبری سبب وابستگی شدید افراد به این فضا شده و این امر اثرات بسیاری بر کانون خانواده دارد و اعضای آن کمترین مراودات و گفت‌وگوی همدلانه را با هم دارند. این موضوع آسیب‌هایی به وجود آورده که در کنار سایر عوامل مخرب روابط خانوادگی، موجب سست شدن بنیان خانواده‌ها، طلاق عاطفی زوجین و کمرنگ شدن صمیمیت میان اعضای خانواده شده همچنین زمینه گسترش شکاف نسلی را فراهم کرده است.

فرهنگسازی جهت استفاده صحیح از فضای مجازی نقش مؤثری در زندگی فردی و اجتماعی دارد، متأسفانه در زمان ورود گوشی‌های اندروید در خصوص نحوه کاربرد مناسب امکانات آن‌ها اطلاعات چندانی به مردم داده نشد. اگر تمام افراد جامعه از سواد رسانه‌ای لازم برخوردار باشند می‌توانند به درستی از این فضا بهره‌مند شوند و آسیب‌رسانی‌های آن را به حداقل برسانند.

شبکه‌های مجازی یک پدیده نوظهور است که آسیب‌ها و تهدیدهایی به همراه دارد. با توجه به تناقضاتی که بین زندگی حقیقی و مجازی وجود دارد و با غنی کردن سواد رسانه‌ای می‌توانیم این تناقضات را کاهش دهیم سواد رسانه‌ای این نیست که مشکلات این دو فضا را از بین ببرد بلکه باید با استفاده از آن مشکلات را کاهش دهیم. فضای مجازی دردسرهایی هم به همراه دارد و به این علت است که تضادهایی بین فضای مجازی و حقیقی وجود دارد و باعث شده بخشی از افراد در این فضا دچار آسیب شوند.

قطعاً در استفاده از فضای مجازی توجه به حفظ حریم خصوصی لازم است تا جایی که افراد نباید از قوانین اجتماعی تخطی کنند، روانشناسان عقیده دارند تضعیف حریم خصوصی در فضای مجازی برای همسران جایز نیست.

برای افزایش سواد رسانه‌ای خوشبختانه صدا وسیما برنامه‌هایی تدوین و آموزش و پرورش هم یک منبع درسی در این مورد ارائه کرده است، سواد رسانه‌ای را باید به عنوان یک دانش در نظر گرفت که دارای ارکانی است که میزان و زمان استفاده، ایجاد قوانین برای استفاده و نقش خانواده برای ایجاد قوانین را شامل می‌شود.

تأثیر کمبودهای زندگی واقعی بر زندگی مجازی

برای این که زندگی مجازی سالم داشته باشیم باید زندگی حقیقی از زندگی مجازی جدا باشد متأسفانه برخی افراد کمبودهای زندگی واقعی را در زندگی مجازی می‌خواهند جبران کنند در حالی که زندگی مجازی به عنوان زندگی دوم است و باید پارامترهای آن رعایت شود.

زندگی حقیقی باید غالب بر زندگی مجازی باشد. متأسفانه در حال حاضر فضای مجازی به منبع اخبار و اطلاعات تبدیل شده است که این فضا منبع موثقی نیست و باید از خبرگزاری‌ها اخبار را دنبال کرد. همه افراد می‌توانند به گونه‌ای از فضای مجازی استفاده کنند که موجب پیشرفت آنها شود چرا که این فضا جزئی از زندگی است و باید برای استفاده صحیح راهکارهای ویژه را آموخت.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *