گۆڕان نیوز- کردستان را با عنوان مهد موسیقی معرفی می‌کنند سرزمینی که آواها و نواهای آن؛ شهره خاص و عام است و بسیاری از هنرمندان و موسیقی‌دان‌های خارجی براین این مهم اذغان دارند که موسیقی کُردی برای همه ملت‌ها جذاب و شناخته شده است.

گۆڕان نیوز- کردستان را با عنوان مهد موسیقی معرفی می‌کنند سرزمینی که آواها و نواهای آن؛ شهره خاص و عام است و بسیاری از هنرمندان و موسیقی‌دان‌های خارجی براین این مهم اذغان دارند که موسیقی کُردی برای همه ملت‌ها جذاب و شناخته شده است.

ترجمه: سایان کشاورز

تهیه: سوما کشاورز

به گزارش گۆڕان نیوز، «سالا هاکولا» اهل شهر هلسینکی، پایتخت فنلاند، که در حوزه آهنگ سازی و اجراکننده موسیقی است علاقه‌ی زیادی به علوم هنری و موسیقی دارد و موسیقی را با هنرهای دیگری نیز همچون آثار هنری ترکیب کرده و در خلق آثار هنری توانسته موفقیت‌های بسیاری را در کشور فنلاند کسب و در حوزه‌‌ی هنر و موسیقی توانسته است به عنوان یکی از چهره‌های فنلاند موفق خود را به جامعه هنری معرفی کند، و برای بسیاری از ویدئوها و بازی‌های هوشمند آهنگ سازی کرده و امروز او در صنعت موسیقی کسب درآمد می‌کند.

این هنرمند فنلاندی با یک خانواده کُردهای ایران وصلت کرده و باتوجه به ارتباطات فرهنگی و هنری که با مناطق کردنشین ایران برقرار کرده توانسته با موسیقی کُردی نیز آشنا و در حوزه موسیقی کُردی تحقیقاتی نیز انجام داده که می‌تواند برای معرفی ظرفیت‌های موسیقی کُردی به سایر ملت‌ها تاثیرگذار باشد.

در دیداری که با  «سالا هاکولا» یکی از موزسیون‌ها و مدرس موسیقی در فنلاند در شهر سنندج گفت‌وگویی پیرامون موسیقی و به ویژه موسیقی کُردی انجام دادیم که در ادامه می‌خوانید. 

در ابتدا در مورد ورود شما به عرصه و دنیای موسیقی برای مخاطبان هفته نامه‌‍ گۆڕان توضیحاتی را ارائه دهید.

از همان اوایل کودکی به موسیقی علاقه‌مند بودم و دوست داشتم در این زمینه تجربه و افتخاراتی به دست بیاورم و همیشه در تلاش بوده‌ام که از محدودیت‌های سنتی به دور، و به خودم تکی باشم و این موارد سبب شد که رشته تحصیلی خود را در دوره دبیرستان؛ موسیقی را انتخاب کنم و در یک دانشگاه آکادمی مشهور موسیقی در فنلاند، اولین مدرک خود را در آکادمی آموزش رشته موسیقی را کسب کردم، دلیل اخذ این مدرک علاقه زیاد داشتن به شغل معلم موسیقی شدن بود، البته نمی‌خواستم موسیقی تدریس کنم بلکه قصد داشتم که یک هنرمند در حوزه موسیقی باشم و شخصا خود موسیقی بسرایم، سپس موفق به اخذ مدرک موسیقی جهانی شدم که مرتبط به شناخت موسیقی‌های محلی و فرهنگ‌های دیگر می‌باشد، البته اکنون در دانشگاه مشغول به خواندن فلسفه و ادبیات می‌باشم.

اشاره به شناخت موسیقی محلی و فرهنگ‌ها کردید در مورد موسیقی کردستان شناختی دارید؟

بله، البته باید عنوان کنم که موسیقی، یک هنر جهانی است و همانطور که من در کردستان مشاهده کردم موسیقی و هنر بسیار چشمگیر و دارای جایگاه ویژه‌ای است، همچنین هل‌لپه‌رکی کُردی با آواز و نواهای محلی بسیار دل انگیز و جذاب است البته بر اساس شرایط جایگاه موسیقی برای علاقه مندان به این رشته متفاوت است، در کشور فنلاند تلاش برای معلم یا دکترشدن خیلی راحت تر از موسیقی‌دان شدن است اما در اینجا بسیار متفاوت است.

البته لازم می‌دانم که این نکته را عنوان کنم که « اسپاتیفای»؛ رسانه موسیقی من است و آلبوم‌های زیادی با این وسیله دارم و به مدت هشت سال برای شرکت ( انگری‌برد) قطعه‌هایی نواختم، و پس از کسب تجربه‌ها و آموزش‌های لازم در این حوزه شرکتی را تاسیس کردم که برای آن ترانه سرایی می‌کنم البته که درکنار شرکت خود برای بازی‌های هوشمند و ویدئوهای شرکت های دیگر نیز ترانه می‌سرایم.

بیشتر مخاطبانی که به آلبوم‌های موسیقی و قطعه‌های من گوش می‌دهند فنلاندی نیستند بلکه دربسیاری از کشورها نیز من و قطعه‌هایم را می‌شناسند و بسیاری از مردم مرا به نواختن چنین سبک موسیقی، تحسین می‌کنند.

بنابراین شما در هنر و حرفه‌ای که انتخاب کردید موفق بوده‌اید؟

گفته‌ی شما به این بستگی دارد که تعریف شما از موفقیت چه چیزی باشد به نظر خودم کاری که مشغول به انجام آن هستم تا اندازه‌ی زیادی توانسته‌ام موفق باشم اگر به ترانه‌سرایی بازی‌های هوشمند و ویدئوها ادامه دهم موفقیتم دوچندان می‌شود. و آینده‌ی خوبی را در هنر و شغلم پیش بینی می‌کنم زیرا بازی‌های هوشمند در سطح جهان در حال افزایش است و از طریق فضای مجازی نیز می‌توانم درآمدزایی کنم و کارهای خود را با دیگران به اشتراک بگذارم.

موسیقی کُردی چگونه می‌بینید؟

من زمانی که با مردی از کشور ایران و خطه‌ی کردستان ازدواج کردم  کم کم با موسیقی محلی این خطه آشنا شدم که برایم جذاب و دلفریب بود و علاقه‌ی زیادی به صدای خوش‌خوان‌های کُرد دارم چون با لباس‌های منحصر به فردی که دارند به زیبایی می‌خوانند، همچنین رقص زیبای کُردی که با آوای محلی ترکیب می‌شود فرهنگ و هنر مردم کردستان را بسیار دوست دارم چون با روح و جان آدمی ارتباط میگیرد رقص زیبای کُردی «هه‌لپه‌رکی»که مردم با شور و شوق دست در دست هم به اجرای آن می‌پردازند برایم بسیار جالب و جذاب است.

تجربه بسیار خوبی است که با آوای محلی و دست در دست هم به شادی کردن پرداخت، اگرچه من زبان کُردی را متوجه نمی‌شوم اما موسیقی و آهنگ‌های کُردی آنقدر زیبا و جامع هستند که انگاری متوجه تمامی قطعه‌ها می‌شوم.

*با رشد تکنولوژی‌های جدید شاهد ورود سبک‌ها و موسیقی‌های جدیدی هستیم که برخی آن را به عنوان یک تهدید و برخی آن فرصت تعریف می‌کنند به نظر شما که با موسیقی بین المللی در ارتباط هستید چگونه می‌توان اصالت و کیفیت موسیقی محلی کردستان را در چنین فضایی حفظ کرد؟

همانطور که اشاره کردید در دنیای کنونی بسیاری از هنرها در حال از دست دادن اصالت خود هستند زیرا هنر و به ویژه موسیقی به یک صنعت تبدیل شده و این می‌تواند یک تهدید و یا حتی یک فرصت برای توسعه و رشد موسیقی باشد بنابراین باید در حفظ اصالت و کیفیت آن دقت کنیم و برای تحقق این مهم باید عنوان کنم که

موسیقی‌های محلی زیادی در دنیا داریم که وابسته به فرهنگ‌ها و سنت‌ها است، و در کنار آن موسیقی‌های جدید و به خصوص پاپ در حال گسترش و جذب علاقه‌مند است، موسیقی‌های محلی منحصربه فردی و اصالت خود را از دست می‌دهند، به نظر شخصی موسیقی کُردی، سرزنده‌تری است و اگر بتوانیم بچه‌ها و نسل‌های آینده را موسیقی آشنا و آموزش دهیم می‌تواند در انتقال و حفظ اصالت آثار هنری تاثیر بسزایی داشته باشد، همانطور که من مشاهده کرده‌ام مردم در زمان رقصیدن با آوا و موسیقی کوردی اعم از جوان و پیر درحال رقصیدن درکنار هم هستند، به عقیده من موسیقی کُردی می‌تواند به همین منوال سرزنده باقی بماند چون بچه‌ها از همان سنین کودکی با سنت‌ها و فرهنگ‌ها آشنا می‌شوند و آن را به نسل‌های دیگر منتقل می‌کنند‌.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *