گۆڕان نیوز- حسین زینلی مشاور وزیر و مجری طرح گیاهان دارویی وزارت جهاد کشاورزی اظهار کرد: با کمک مراکز تحقیقاتی و شرکت‌های دانش بنیان باید روشهایی را به کار گرفت که استان کردستان قطب کشت  و تولید این محصولات  باشد.

به گزارش گۆڕان نیوز به نقل از روابط عمومی سازمان جهاد کشاورزی استان کردستان، مشاور وزیر جهاد کشاورزی و مجری طرح گیاهان دارویی استان  در جلسه ای که به همین متظور در سالن جلسات سازمان جهاد کشاورزی استان کردستان برگزار شد گفت:  منابع طبیعی سهم بزرگی از اراضی تحت اختیار را در خود داراست و این نگاه ویژه مدیران را در این حوزه می‌طلبد که با حفظ منابع طبیعی و بدون آسیب به طبیعت گیاهان دارویی کشت، حفاظت، حمایت و برداشت شوند .

حسین زینلی تصریح کرد : اگر نتوانیم نیازهای بخش خصوصی را تامین نماییم موفق نخواهیم شد و به همین اساس رفع نیازهای بخش خصوصی از اولویت های کاری ماست.

وی به بخش احیا در منابع طبیعی اشاره کرد و اظهار داشت: هم در زراعت و هم در بخش منابع طبیعی باید  جهت حفظ اکوسیستم و استفاده از ظرفیت مرتع، جنگل و زراعت و موفقیت بخش خصوصی و تقویت کشور متحد شویم  چرا که اگر بخش خصوصی موفق باشد کشور توانمندی خواهیم داشت .

مشاور وزیرجهاد کشاورزی  افزود: کردستان استانی است با پتانسیل بالا، مردمانی پاک، صادق و تلاشگر که از زمین روزی خود را تولید می‌نمایند و بهره وری خوبی را بوجود اورده اند .

وی ادامه داد: کردستان دومین استانی است که در توسعه باغات در اراضی شیبدار اعتبارات خوبی را به آن اختصاص داده‌ایم

مجری طرح گیاهان دارویی استان ادامه داد : ما بر اساس تجربیات مختلف، بر محصولاتی که مردم همان استان علاقه به کشت آن دارند برنامه ریزی نموده و باید ویژه روی نیازهای آن کار نماییم ..

وی افزود: کنگر، ریواس، موسیر گل محمدی و بسیاری از  گیاهان مختلف دارویی  محصولاتی هستند که پذیرش خوبی در سایر کشورها دارند و ما باید تمام تلاشمان بر اساس حفظ بازارهای خارجی باشد.

وی تصریح کرد:  محصولی همچون زیره سیاه که در کشور کمتر کشت میشود نیازمند برنامه ریزی کشت حتی در استان کردستان است چرا که هم بازار پسند است و هم کردستان استعداد کشت این محصول را دارد .

مشاور وزیر به محصول  موسیر اشاره نمود و گفت:  امروز در بازدید از موچش شاهد کشت این محصول در متراژهای چند هکتاری بودیم که خوشحالیم مردم استان کردستان تمایل به کشت این محصول نیز پیدا کرده اند با توجه به استعداد استان کردستان در این حوزه .

حسین زینلی افزود:  تولید و ارزآوری هر کدام یک مبحث جدا و منفک از هم هستند،  در استان کردستان بهره وری و ارزش افزوده بالاترین عملکرد را دارد که میتواند صادرات را تقویت نماید.

محری طرح گیاهان دارویی وزارت جهاد کشاورزی در ادامه ضمن اشاره به این مطلب که گیاهان دارویی فقط گیاهان خودرو نیست اظهار داشت  حتی توت فرنگی، گردو ، هلو وبسیاری از محصولات دیگر میتواند در زمره ی گیاهان دارویی قرار گیرند .

مشاور وزیر اذعان داشت: فرآوری این محصولات بصورت ویژه اشتغال دوچندان ایجاد خواهد نمود که میتوان با فرآوری های جدید محصولات جدیدتری از این گیاهان تولید نمود .

مجری طرح گیاهان دارویی وزارت جهاد کشاورزی ادامه داد : ما فرهنگ گیاهان دارویی ایران را به دنیا صادر خواهیم کرد و خوشبختانه دانش بومی استان کردستان اگر مورد توجه قرار گیرد تحول خوبی ایجاد خواهد کرد

وی در پایان اظهار داشت دانش بومی در حوزه محصولات پیازی من جمله کنگر و محصولات اینگونه در استان کردستان دانش خوبی است و میتواند بصورت کشوری مورد استفاده قرار گیرد

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *