گۆڕان نیوز- این روزها وقتی گذرمان به مغازه‌های سطح شهر می‌افتد به دلیل درآمد پایین و فشار اقتصادی مردم اغلب مغازه‌ها خالی از مشتری هستند از طرفی فضاهای مجازی کسب و کار برخی از بازاریان را از رونق انداخته است کافی است سری به بازار و‌فروشگاه‌ها بزنیم و از کسبه سوال کنیم که وضعیت بازار چطور است؟ همگی متفق القول جواب می‌دهند بازار کساد است و مردم خرید نمی کنند.

به گزارش خبرگزاری گۆڕان نیوز، در شرایط کنونی علل محتلفی به افزایش رکود بازار دامن زده است که از جمله آن می توان به افزایش اجاره بهای واحدها و مغازه‌های تجاری، مالیات‌های فراوان، عدم نظارت و اجرای طرح ساماندهی دست فروشان سطح شهر از سوی دستگاه‌های متولی اشاره نمود که همگی موارد فوق رونق بازار را کم فروغ کرده و بازار در رکود قرار داده است.

شهر گرانی‌ها؛ برازنده قروه نیست

رییس اداره صمت شهرستان قروه در نشست هم اندیشی با اصناف حوزه پوشاک فروشان گفت: آموزش مبانی فروش در راستای جذب مشتری و مشتری مداری باید جزو اولویت فروشندگان قرار بگیرد.

مجتبی رستمی با بیان اینکه امروزه اخلاق مداری در بین کسبه بازار و فروشندگان امری حیاتی است و باید این اصل مهم‌ فروش در نظر گرفته شود، افزود: برخی از فروشندگان تکنیک‌های فروش را نمی‌دانند و رفتار نامناسب با مشتری برخورد می‌کنند که امروزه باید با اخلاق مداری و‌ روی خوش و تکیه بر اصول جذب مشتری میزان فروش خود را بالا ببرند.

به گفته وی متاسفانه کسبه بازار شهرستان قروه از لحاظ درآمدی بین همدان و سنندج که منطقه گردشگری و‌ پرجمعیت است کاسبی می کند از طرفی فضای مجازی بازار قروه را کساد کرده است.

رستمی در ادامه به اهمیت و تاثیر فضای مجازی پرداخت و گفت: فضای مجازی قابلیت‌هایی ایجاد می‌کند که مشتری‌ها از شهرهای دیگر ایران باشند و شبکه‌های اجتماعی و ارتباط با مشتری در جذب و سهم خرید مشتری تاثیر بسزایی دارد.

رییس صمت شهرستان قروه با بیان این مطلب شهرستان قروه در بین مردم و مسئولین به شهر گرانی‌ها به صورت کلیشه‌ای مشهور است،در صورتی که این طور نیست افزود: شما نخبگان شهری حوزه صنف تولیدکنندگان و فروشندگان پوشاک شهرستان هستید باید کیفیت و برند جنس را برای مردم مطرح و آگاه کنید تا اعتماد‌سازی را در بین مردم ایجاد کنید.

وی سهم بازار،سهم خرید مشتری،دوره های آموزشی، ایجاد شهرک های صنعتی،جذب سرمایه گذار برای تولید پوشاک را از عوامل مهم جذب و سهم خرید مشتری دانست.

نبود برنامه‌های حمایت از اصناف

رئیس‌ اتحادیه صنف تولیدکنندگان و فروشندگان پوشاک شهرستان قروه در این نشست با اشاره به عوامل اصلی در رکود بازار گفت: همکاری نکردن شهرداری و‌راهنمایی و رانندگی با اتاق اصناف، افزایش باربری و هزینه حمل بار ، عدم وجود تولیدی پوشاک و افزایش مالیات را از علل کاهش فروش اجناس در صنف پوشاک فروشان دانست.

مهدی سلطانی در ادامه افزود: نداشتن قانون در خصوص تعویض یا پس گرفتن اجناس، عدم حمایت از اصناف برای وام‌های کم بهره،عدم حمایت از فروشنده، افزایش مالیات اصناف خرد و نداشتن تعامل با کسبه دیگر و خرید چکی از مشکلات اصناف پوشاک فروشان شهرستان قروه است.

اجرای طرح ساماندهی دستفروشان؛ گره گشای بخشی از مشکلات اصناف

رییس اتاق اصناف به راه های افزایش فروش اجناس پوشاک فروشان اشاره کرد و‌گفت:قروه بین ۲مرکز بزرگ استان که جمعیت زیاد‌ و بازار گسترده ای دارد به دلیل تنوع فروش مردم به همدان و سنندج می روند نه به خاطر قیمت.

به گفته «منصور رضایی»، از طرفی تولیدی در شهرهای بزرگ است و کرایه بیشتر حمل بار ناخودآگاه روی اجناس تاثیر می‌گذارد.

رضایی گفت:با توجه به اینکه فصل فروش بیشتر اوایل پاییز، بهار و زمستان است دست فروش‌ها در این زمان بیشتر می‌شود به دلیل اینکه هزینه‌ای جهت پرداخت مالیات و‌اجاره مغازه ندارد اجناس خود را ۱۰درصد کمتر به فروش می‌رسانند که لازم است شهرداری و راهنمایی و‌رانندگی در این زمینه نظارت بیشتری داشته باشند.

افزایش اجاره بهای مغازه‌ها در قروه

بازرس اتحادیه پوشاک فروشان شهرستان قروه در این نشست گفت:منطقه گردشگری در بازار نقش مهمی در رونق اقتصادی بازاریان دارد در صورتی که کمترین ‌امکانات رفاهی در داخل شهر وجود ندارد.

به گفته «پروانه فعله گری»، افزایش اجاره بهای مغازه‌ها، عدم پرداخت تسهیلات کم بهره و افزایش مالیات از دیگر مشکلات کسبه و بازاریان قروه عنوان کرد.

آموزش شیوه‌های نوین بازاریابی و فروش

شهرام ملکی دبیر هیئت مدیره اتحادیه پوشاک فروشان نیز گفت:متاسفانه از بازاریان حمایتی نمی شود با کوچکترین تماسی ازسوی مردم با ۱۲۴ جریمه نقدی برای فروشنده تعین می‌کنند در صورتی که شاید مشتری خصومتی با فروشنده داشته باشد.

به گفته وی فروشنده باید قبل از جواز گرفتن دوره های آموزش فروش و نحوه برخورد با مشتری گذرانده باشد.

فعالیت ۸۶۷ واحد صنفی دارای مجوز در شهرستان قروه

شیما سبحانی رییس اصناف پوشاک‌فروشان شهرستان قروه در این نشست گفت:در شهرستان قروه ۸۶۷ واحد صنفی مجوز دار و ۳۰واحد بدون مجوز وجود دارد که کسبه های بدون مجوز اخطار ۱۰روزه داده شده است.

کسبه تمامی حق و حقوق دولتی مانند انواع مالیات و عوارض را پرداخت می‌کنند اما در پرداخت تسهیلات کم بهره تعلل می‌کنند لازم است در جهت رفع دغدغه های بازاریان به حمایت از کسبه بپردازند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *