گۆڕان نیوز- «نقاشی شعری است که بیشتر دیده می‌شود تا احساس و شعر نقاشی‌ای است که بیشتر احساس می‌شود تا دیده».سیده بشارت حسینی/ خبرنگار گۆڕان

گۆڕان نیوز- «نقاشی شعری است که بیشتر دیده می‌شود تا احساس و شعر نقاشی‌ای است که بیشتر احساس می‌شود تا دیده».سیده بشارت حسینی/ خبرنگار گۆڕان

«فرنوش درخشانی» یکی از هنرمندان سنندجی است که سال‌ها در زمینه هنر نقاشی شاخه طراحی و سیاه قلم به صورت حرفه‌ای مشغول فعالیت است و تاکنون توانسته هنرجویان متعددی را با این هنر آشنا و آموزش دهد وی هم اکنون مدرس طراحی و سیاه قلم در آموزشگاه و مدارس سطح شهر سنندج است و به عنوان دبیر هنر متوسطه دوره اول نیز مشغول تدریس و آموزش است.  همچنین به عنوان آزمونگر عملی سازمان فنی و حرفه ای با سازمان مربوطه همکاری دارد چندین نمایشگاه گروهی با هنرمندان و دبیران هنر در سطح شهرهای استان کردستان و کشور برپا نموده است همچنین همکاری با برنامه تلویزیونی آمانج از شبکه استانی و ده‌ها فعالیت دیگر را نیز در رزومه کاری خود دارد و امروز به عنوان یکی از جوانان موفق در کردستان سعی بر آن دارد تا با هنر نقاشی زیبایی‌های زندگی را به تصویر بکشاند و این هنر را به نسل جدید آموزش دهد.

فرصتی مهیا شد تا با سرکار خانم «فرنوش درخشانی» پیرامون هنر و رشته سیاه قلم  و وضعیت فعالیت‌های هنری در کردستان گفت‌وگویی انجام دهیم که در ادامه می‌خوانید.

* در مورد فعالیت‌های هنری خود برای خوانندگان توضیحاتی را ارائه دهید و شما به عنوان یک فعال هنری چه تعریفی از هنر سیاه قلم ارائه می‌دهید؟

در ابتدا باید عنوان کنم که «نقاشی کشف درون است، یک هنرمند خوب خودِ واقعی‌اش را در نقاشی‌هایش به تصویر می‌کشد» و بنده نیز باتوجه به علاقه و حس هنری که داشتم وارد عرصه هنر شدم و نقاشی را به عنوان یکی از هنرهایی که می‌تواند به رویاهای هنری‌م جامه عمل بپوشاند انتخاب کردم و خوشبختانه در این عرصه نیز موفق شدم

رشته سیاه قلم؛ طراحی چهره به سبک هایپر رئال با ابزاری از جمله مداد و پودر زغال به گونه‌ای که طرح کشیده شده با خود عکس کاملاً تطابق دارد و تشخیص عکس از نقاشی کار دشواری است به گونه‌ای که با ابزاری از جمله کاغذ سفید و زغال و کنته اثری خلق می‌شود که کاملا واقعی و زنده است دلیل گرایش بنده به این حرفه، جان بخشیدن به کاغذای بی‌جان و کشیدن طرحی زنده و فوق العاده است.

* شما وضعیت هنرهای تجسمی در کردستان را چگونه می‌بینید؟

سنندج به عنوان شهر فرهنگ و هنر شهره جهان است شهری که دارای اصالت فرهنگ و هنر است در این شهر هنرمندان بسیاری چشم به دنیا گشودند هنرمندانی که توانستند که در سطح کشور و حتی بین المللی هم سخنی برای گفتن داشته باشند و با خلق آثار هنری به جامعه خدمت کنند. اما با این اوصاف هنوز هستند رشته‌هایی که آنچنان که باید شناخته شوند به مردم و جامعه معرفی نشده‌اند یکی از این رشته‌ها در هنرهای تجسمی رشته طراحی و سیاه قلم است با وجودی که اساتید بسیاری در این حوزه فعالیت کردند اما هنوز آنچنان که بایسته و شایسته است به این هنر توجه نشده و امروز ضروری است که رسانه‌ها در امر معرفی رشته سیاه قلم به جامعه، ما را یاری دهند و جای کار در حوزه هنرهای تجسمی در استان کردستان زیاد است بنابراین باید رشد و پیشرفت این هنر بیش از پیش تلاش کرد تا به جایگاه اصلی خود برسد.

۳ مسئولان متولیان فرهنگی هنری در کردستان برای تقویت و ارتقاء زیرساخت های هنری به ویژه رشته های هنر های تجسمی چه اقداماتی انجام دادند؟

انجام هر گونه فعالیتی، به ویژه در حوزه هنر مستلزم ایجاد زیرساخت‌هاست در چند دهه گذشته اقدامات مناسبی برای توسعه و ارتقاء زیرساخت فعالیت‌های هنری در کردستان انجام شده است اما هنوز به حد مطلوب نرسیده‌ایم و امروز به دلیل رشد جمعیت و تغییر بافت شهری بسیاری از کمبودها در حوزه زیرساختی در کردستان و به ویژه شهر سنندج احساس می‌شود و ضروری است که مسئولین در این حوزه بیش از پیش برای توسعه زیرساخت ها اقدام کنند لازم به ذکر است، که عنوان کنم در زمینه نمایشگاهی اقدامات خوبی انجام شده و گالری‌های هنری و تبلیغاتی خوبی در سطح استان و به ویژه شهر سنندج تاسیس و ایجاد شده است همچنین در حوزه آموزشی نیز جامعه هنری ما نیازمند حمایت‌های بیشتری است که باید به عنوان زیربنای رشد فعالیت‌های هنری بیشتر به حوزه آموزش توجه شود.

حال این پرسش مطرح می‌شود که آیا هنر نقاشی سیاه قلم میتواند برای هنرمندان درآمدزایی داشته باشد؟

در این مورد نیز باید عنوان کنم که  هنر سرمایه‌ای ماندگار است و در هر شرایطی می‌توان از این سرمایه استفاده کرد و در بحث  اشتغالزایی نیز در هر زمینه‌ای می‌تواند قابل اجرا و بهره برداری باشد و این نقطه مثبتی است و در شرایط کنونی نیز می‌تواند به خلق ثروت و سرمایه کمک کند بنابراین بستگی به توانایی فرد در خلق آثار دارد هر چه آثار فاخر تولید شود سرمایه‌ هنرمند از نظر معنوی و مادی بیشتر خواهد شد.

*پیرامون مشکلات و موانع پیش‌روی فعالیت‌ در حوزه هنرهای تجسمی و به ویزه رشته هنری سیاه قلم در استان نیز توضیحاتی را ارائه دهید.

در بحث مشکلات نیز در شرایط حال حاضر همه اقشار و صنف‌های جامعه با مشکلات و موانع خاص خود مواجه هستند و ما نیز از این قضیه جدا نبوده و نیستیم و باید به شیوه سازمانی مورد بررسی قرار داده شود اما با توجه به مسائل اقتصادی و شرایط سخت حال حاضر جامعه ما، برای برون رفت از مشکلات جامعه  هنری و ارتقای فعالیت‌های هنری، مجهز نمودن فضای کلاس‌های آموزشی از مسئولین انتظار می‌رود که حمایت های مالی و اقتصادی از نظر پرداخت تسهیلات قرض الحسنه و در اختیار گذاشتن اماکن آموزشی برای برپایی کلاس‌های آموزشی یاریگر هنرمندان و مدرسین این حوزه باشند.

*باتوجه به رشد و ورود تکنولوژی‌های نوین به ویژه در حوزه نرم افزارهای طراحی آیا این پیشرفت‌ها را می‌توان به عنوان یک تهدید برای هنردر نظر گرفت یا یک فرصت و ظرفیت برای پرورش استعدادهای هنری؟

به نظر بنده این تکنولوژی‌ها ظرفیت و فرصتی برای ارتقای سطح هنر است و می‌توان با بهره‌گیری از این ابزارها در ارتقای سطح کیفیت آموزش هنر را افزایش داد و فعالیت‌های دیجیتال و دستی دو مقوله کاملا جدا هستند ممکن است دیجیتال تا حدودی جایگزین فعالیت‌های دستی شود اما ارزش کارهای هنری که به صورت دستی انجام می‌شود قطعاً چندین برابر خواهد بود و برای خود شخص هم بسیار لذت بخش‌تر است تنها در زمانی انجام کار می‌توان قابل مقایسه باشد فعالیت‌ها دستی زمان‌بر هستند اما کارهای دیجیتال با سرعت بیشتری انجام شود در زمان کمتری هم به نتیجه می‌رسد با این اوصاف ارزش کارهای هنری که با دست انجام می‌شود بیش از کارهای طراحی دیجیتالی است.

* رشته طراحی و به ویژه سیاه قلم می تواند همانند گذشته برای هنرمندان فعال در این رشته درآمدزایی و فایده اقتصادی در بر داشته باشد؟

در این زمینه باید عنوان کنم هنرمندان حرفه‌ای، درآمدزایی خاص خود را دارند با توجه به قدرت و توان خرید و علاقه افراد به این هنر تعداد سفارش‎ها محدودتر است اما هنرجویان زیادی خواهان یادگیری در این زمینه هستندکه این بخش آموزشی، درآمدزایی بیشتری در این زمینه دارد مخصوصا افرادی که هدفشان اخذ مدرک فنی حرفه‌ای است این سازمان نیز ذینفع می‌باشد.

*در سال‌های گذشته شاهد صدور مجوزهای زیادی برای تاسیس موسسات و انجمن‌های هنری در سطح شهرهای کردستان شهر سنندج به نظر شما این موسسات توانسته‌اند در بهبود کیفیت آموزش، تربیت و پرورش نیروهای مستعد در این رشته تاثیر گذار باشند و والدین و هنرجویان برای انتخاب مراکز آموزشی چه نکاتی را باید مورد توجه قرار دهند؟

در بحث صدور مجوزها و تاسیس موسسات آموزشی و هنری در شهرهای استان، متاسفانه آنگونه که باید در مسئله کیفیت اموزش توجه کنند عمل نکردند و در حال حاضر موسسات زیادی مشغول فعالیت هستند اما مدرس حرفه‌ای و کاربلد و شایسته رکن اصلی موسسات می‌باشد و انتخاب مدرس برای آموزش در موسسات هنری مستلزم این است که شخص مدرس باید شامل تمامی فاکتورهایی باشد که برای آموزش از لحاظ دانش، مهارت و عادات مربیگری، چه از لحاظ فن بیان و روابط اجتماعی بالا باشند والدین باتوجه به نقشی که در قبال فرزندان خود دارند تا جایی که می‌توانند علایق و ذوق آنها بررسی و بر اساس توانایی و علایق فرزندانشان اقدام به انتخاب مراکز آموزشی کنند و در این زمینه نیز با تحقیق و حضور در کارگاههای آموزشی می‌توانند وضعیت مراکز و موسسات آموزشی در حوزه هنر را بررسی و مکان مناسب را برای پرورش استعدادهای فرزندشان انتخاب کنند. و چه بهتر است که مدرسین و موسسات خالصانه در جهت به ثمر رسیدن و شکوفایی استعدادهای فرزندان این این مرز و بوم تلاش کنند.

*بازنشر مظالب سایت با ذکر منبع بلامانع است

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *