گۆڕان نیوز- مراسم اختتامیه سومین جشنواره منابع طبیعی و رسانه کردستان در اسفند ماه سال ۱۴۰۲ با حضور مسئولان استانی و مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری کردستان و اصحاب رسانه در استان برگزار شد این رویداد فرهنگی با استقبال پرشور اصحاب رسانه در استان مواجه  شد.

به گزارش گۆڕان نیوز، حفظ منابع طبیعی به عنوان میراث گذشتگان و امانت آیندگان، وظیفه‌ای همگانی است و حفظ و حراست از عرصه‌های طبیعی باید به عنوان یک امانت در بین عموم جامعه ترویج شود. رسانه‌ می‌توانند در راستای ‏فرهنگ سازی، اشاعه و ترویج فرهنگ منابع طبیعی در میان گروه‌های مختلف مردم بسیار اثرگذار باشند.

دنیای امروز دنیای ارتباطات است و آنچه دامنه این دنیای وسیع و گسترده را به هم متصل می‌کند و حلقه های منفک آن را به هم پیوند می دهد رسانه های ارتباط جمعی است. ما در عصری زندگی می کنیم که رسانه ها به عنوان ابزار و محور توسعه ارتباطات مورد توجه اند و همواره نقش بسزایی در امر اطلاع رسانی در جامعه ایفا می کنند و این مهم امروز بر کسی پوشیده نیست که رسانه ها الگوهای ابزاری و ترسیم کننده خطوط و جریانات اجتماعی و اقتصادی جامعه محسوب می شوند.

باتوجه به اهمیت نقش رسانه‌ها در امر ‏فرهنگ سازی، اشاعه و ترویج فرهنگ منابع طبیعی، اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری کردستان اقدام به برگزاری سومین جشنواره منابع طبیعی و رسانه در استان نموده است و تحقق این مهم نشان از دغدغه فرهنگی اجتماعی این اداره کل برای صیانت و حفاظت از منابع طبیعی در استان است. در همین راستا گزارشی از این جشنواره را تهیه کردیم که در ادامه مشروح آن را می‌خوانید.

ارسال ۱۸۴ اثر به سومین جشنواره منابع طبیعی و رسانه کردستان

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری کردستان با اشاره به استقبال اصحاب رسانه از سومین دوره جشنواره در استان  گفت: ۱۸۴ اثر به دبیرخانه سومین جشنواره منابع طبیعی و رسانه استان ارسال شد و مورد داوری قرار گرفتند.

«بهزاد شریفی پور» در مراسم اختتامیه سومین جشنواره منابع طبیعی و رسانه کردستان با تاکید بر استفاده از ظرفیت اصحاب رسانه در استان برای برگزاری جشنواره، اظهار کرد: هیات داوران که از اصحاب رسانه هستند آثار را داوری و نفرات برتر را تعیین کردند.

وی با بیان اینکه منابع طبیعی به عنوان ثروت ملی در تولید اکسیژن و ترسیب کربن نقش بی‌بدیلی دارد، افزود: خدمت به خلق و کمک به چرخه طبیعت وطیفه ماست، چراکه وامدار طبیعت هستیم.

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری کردستان ادامه داد: ۱۳۵ میلیون هکتار منابع تجدیدپذیر در کشور داریم که ۸۲ درصد از پهنه ایران را تشکیل می دهد

«بهزاد شریفی پور» یادآور شد: از مساحت ۲ میلیون و ۹۳۷ هزار هکتار استان کردستان، بیش از ۳۷۴ هزار هکتار(۶۲ درصد) آن را جنگل و ۴۸ درصد را مراتع تشکیل داده است که شامل بیش از هزار گونه گیاهی با خواص دارویی، صنعتی و علوفه ای است.

وی با اشاره به اینکه ۱۲۵ هزار تن علوفه نیاز بهره برداران دامی استان است، اضافه کرد: از سوی دیگر شرایط توپوگرافی استان و سرشاخه بودن پنج آبخیز کشور، از ویژگی‌های جغرافیایی استان است که در کمتر استانی دیده می‌شود.

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری کردستان با بیان اینکه ۲۶۰ پرسنل این اداره کل، وظیفه صیانت از عرصه ها را برعهده دارند، بر لزوم همکاری مردم و دستگاه ها برای حفاظت از عرصه های طبیعی تاکید کرد.

توزیع بیش از ۱۶۵ هزار اصله نهال

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری کردستان گفت: به مناسبت هفته منابع طبیعی، ۱۶۵ هزار و ۵۰۰ اصله نهال در شهرستان‌های مختلف استان توزیع شد.

«بهزاد شریفی پور» اظهار کرد: در هفته منابع طبیعی، ۳۶ هزار اصله نهال بنه، ۱۶ هزار اصله بلوط، ۱۴ هزار و ۵۰۰ اصله نهال بادام تلخ، پنج هزار اصله نهال کاج تهران و ۱۰ هزار و ۵۰۰ اصله سرو نقره ای بین مردم توزیع شد.

وی افزود: همچنین در این مدت، سه هزار و ۵۰۰ اصله نهال سرو خمره ای، چهار هزار و ۵۰۰ اصله نهال سرو شیراز، ۹ هزار و ۵۰۰ اصله ارغوان، هفت هزار و ۵۰۰ اصله زیتون تلخ و ۲۷ هزار اصله زبان گنجشک به شهرستان ها برای کاشت تحویل داده شد.

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری کردستان یادآور شد: توزیع و کاشت ۲۴ هزار و ۵۰۰ اصله نهال افرا، هزار اصله اقاقیا، ۲ هزار اصله زالزالک، سه هزار اصله گلابی وحشی و هزار اصله نهال داغداغان، از دیگر برنامه های هفته منابع طبیعی است.

شریفی پور ادامه داد: در سنندج ۲۱ هزار ۵۰۰ اصله گونه مختلف، سقز ۱۶ هزار و ۲۵۰ اصله، مریوان ۲۳ هزار و ۲۵۰ اصله، سروآباد ۲۲ هزار و ۷۵۰ اصله و بانه ۱۶ هزار و ۵۰۰ اصله نهال، توزیع شده است.

به گفته وی، در دیواندره ۱۳ هزار اصله نهال، دهگلان ۱۲ هزار اصله، کامیاران ۱۳ هزار و ۷۵۰ اصله، بیجار ۱۴ هزار و ۲۵۰ اصله و قروه ۱۲ هزار و ۲۵۰ اصله تحویل داده شد.

لزوم بومی سازی دستورالعمل‌های صیانت از منابع طبیعی

معاون توسعه مدیریت و منابع انسانی استاندار کردستان نیز در این مراسم اظهار کرد: رسانه‌ها در فرهنگسازی صیانت از مواهب و منابع طبیعی، نقش ویژه‌ای دارند.

«عبدلله رشیدی‌پور» افزود: ۶۲ درصد از مساحت ۲۹ هزار کیلومتر مربعی کردستان را منابع طبیعی (جنگل و مرتع) تشکیل می‌دهد که سرمایه ارزشمند و ظرفیتی بی بدیل به شمار می رود.

وی با بیان اینکه رسانه‌ها در نحوه استفاده از این منابع خدادادی، مسوولیت سنگینی بر عهده دارند، ادامه داد: بیشترین مانع و مشکل در این حوزه، فرهنگسازی صحیح است.

معاون توسعه مدیریت و منابع انسانی استاندار کردستان با یادآوری نقش رسانه‌ها در توقف شکار حیوانات در استان، اضافه کرد: امروز نیز در حوزه‌های ضروری نظیر صیانت از منابع طبیعی، جلوگیری از تخریب و تصرف و مصرف انرژی نیازمند ورود فعال رسانه ها هستیم.

رشیدی‌پور با اشاره به اقدامات خوبی که در تبدیل حفاظت از منابع طبیعی به فرهنگ عمومی در کردستان انجام شده است، اظهار کرد: تنها با مشارکت همه آحاد مردم است که می شود در این زمینه به کمال رسید.

وی بر لزوم بومی‌سازی دستورالعمل‌های این حوزه بر اساس فرهنگ و دیدگاه مردم هر منطقه تاکید کرد و گفت: تیم دولت سیزدهم در کردستان بدون توجه به حاشیه ها در بخش های مختلف وارد عمل شده و بدون شعارگرایی کارکردهای موثری در این بخش به ویژه آبخیزداری داشته است.

به گفته معاون توسعه مدیریت و منابع انسانی استاندار کردستان، جامعه‌ای زنده است که منابع طبیعی آن سرزنده و جوان باشد و برای تحقق این موضوع همه باید به کمک این بخش بیایند.

رسانه‌ها در صیانت از منابع طبیعی نقش دارند

رئیس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی نیز در این مراسم اظهار کرد: رسانه‌ها می‌توانند نقش بسیار مهمی در بیان واقعیت‌های محیط زیست، ضرورت صیانت از منابع طبیعی و نگهداری اکوسیستم در راستای تعادل زیست محیطی داشته باشند.

اکبر محمدی تصریح کرد: شاه بیت توسعه پایدار منابع طبیعی بوده و لازم است سیاست‌گذاری منسجم برای حفاظت از عرصه‌های طبیعی وجود داشته باشد.

رئیس سازمان مدیریت و برنامه ریزی کردستان گفت: بستر برنامه‌ریزی های کلان استان باید براساس حفاظت از منابع طبیعی و زیستی از جمله مراتع و جنگل‌ها باشد و به بهره‌برداری بهینه از طبیعت با حفظ اکولوژیک توجه شود.

محمدی، منابع طبیعی را بستر حیات و شکل گیری تمدن‌ها دانست و عنوان کرد: امروز نقش منابع و عرصه‌های طبیعی قابل انکار نیست و در کشورهای که مجهز به فناوری‌های روز نیستند، این مهم بیشتر نمود دارد.

معرفی نفرات برتر سومین جشنواره رسانه و منابع طبیعی

سومین جشنواره منابع طبیعی و رسانه استان کردستان سه‌شنبه (۱۵ اسفند) با حضور مسئولان و اهالی رسانه و خبرنگاران استان کردستان برگزار شد که در این آئین «فرانک کیانپور» از خبرگزاری ایسنا حائز رتبه دوم بخش گزارش شد.

در بخش گزارش مکتوب؛ رتبه اول را «کلثوم مؤمنی» از خبرگزاری ایرنا از آن خود کرد، رتبه دوم به صورت مشترک به «فرانک کیانپور» از خبرگزاری ایسنا و «سروش حبیبی‌راد» از خبرگزاری کردپرس رسید و «ویدا باغبانی» از خبرگزاری ایمنا نیز به صورت مشترک با اثری از خبرگزاری مهر حائز رتبه سوم شدند.

در بخش یادداشت، رتبه اول به «ویدا باغبانی» از خبرگزاری ایمنا رسید، این بخش رتبه دوم نداشت و رتبه سوم مشترک نیز به «دریا ویسی» از پایگاه خبری عدالت و «هیوا محمدپور» از سایت خبری بارانی‌نیوز تعلق گرفت.

در بخش عکس رتبه اول به صورت مشترک به «الهام امی» از خبرگزاری ایمنا، «بختیار صمدی» از خبرگزاری فارس و «مصلح پیرخضرانیان» از خبرگزاری ایرنا تعلق گرفت، رتبه دوم نیز به «فردین صیدی» اختصاص یافت و در این بخش کسی حائز رتبه سوم نشد.

در بخش مصاحبه، کسی حائز رتبه اول نشد، رتبه دوم به «هیوا محمدپور» از سایت خبری بارانی‌نیوز اختصاص یافت و «نشمین نوشادی» از خبرگزاری خبرآنلاین نیز رتبه سوم را از آن خود کرد.

بخش خبر، رتبه اول نداشت، رتبه دوم به «کلثوم مؤمنی» از خبرگزاری ایرنا رسید و رتبه سوم را نیز «زهره نادری مقدم» از نشریه خبر کردستان به خود اختصاص داد.

در بخش گزارش خبری سیما «سروه احمدی»، «دلنیا محمدی» و «فرزاد مرادی» از صداوسیما به ترتیب حائز رتبه‌های اول تا سوم شدند.

در بخش گزارش موضوعی سیما «میترا محمدی» و «بهنام محمدی» از صداوسیما به ترتیب رتبه اول و دوم را از آن خود کردند.

کاشت ۵۰۰ هزار اصله نهال در کردستان

کاشت ۵۰۰ هزار اصله نهال در قالب تفاهم نامه بین سپاه بیت المقدس کردستان و اداره کل منابع طبیعی استان، به صورت نمادین در پارک جنگلی توس نوذر سنندج آغاز شد.

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری کردستان اظهار کرد: این تعداد نهال در قالب تفاهم نامه با سپاه و بسیج سازندگی استان و در راستای اجرای طرح مردمی کاشت یک میلیارد درخت در کشور از امروز آغاز و تا پایان هفته منابع طبیعی کشت خواهد شد.

«بهزاد شریفی پور» با بیان اینکه طرح مردمی کاشت یک میلیارد درخت از سیاست‌های دولت سیزدهم و مورد تاکید رهبری است، افزود: این طرح در چهار سال اجرا خواهد شد و سهم کردستان از آن سه میلیون اصله نهال است.

وی با اشاره به تاکید رهبر معظم انقلاب مبنی بر اینکه هر ایرانی باید در سال سه نهال کشت کند، ادامه داد: تاکنون از سهم استان، یک میلیون و ۲۰۰ هزار اصله نهال غرس شده است.

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری کردستان اضافه کرد: از سه میلیون کاشت نهال سهم کردستان، ۲ میلیون و ۴۰۰ هزار اصله نهال زارعت چوب است که در حاشیه رودخانه‌ها و اراضی مستثنیات اشخاص کشت می شود و جهاد کشاورزی عرصه چهار هکتاری کنار نهالستان گریزه سنندج دارد که آن را برای تولید نهال تعهد داده شده، به مدت چهار سال در اختیار منابع طبیعی گذاشته است.

شریفی پور یادآور شد: دلیل آنکه بخش مهمی از کشور ما در کمربند خشک و نیمه‌خشک واقع شده، بنابراین دارای اکوسیستم حساستری است و این موضوع وظیفه ما را در حفظ جنگل‌ها سنگین‌تر می‌کند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *