گۆڕان نیوز- هیات کاراته استان کردستان در جوابیه خود عنوان کرده که دیدگاه‌‏های کوته‏‌فکرانه و غیرکارشناسی باعث توهم وجود فضای دوقطبی در ورزش شده است. اما وجود دیدگاه‌‏های مختلف و حضور کارشناسان واقعی و افراد دارای صلاحیت علمی و تجربی در ورزش، باعث پویایی هرچه بیشتر رشته‏‌های مختلف ازجمله کاراته در فضای سخت اقتصادی کنونی می‌‏شود.

به گزارش گۆڕان نیوز، در پی انتشار گفت‌وگوی گۆڕان نیوز با «دیار احمدی» مسئول سبک کن شین کان کاراته استان کردستان تحت عنوان «سیاسی کاری؛ عامل بازدارنده ورزش در کردستان» هیات کاراته استان جوابیه‌ای را به دفتر گۆڕان ارسال نموده است و براساس رسالت رسانه‌ای خود متن این جوابیه را منتشر می‌کنیم. متن جوابیه به این شرح است:

مدیرمسئول محترم پایگاه خبری گۆڕان نیوز

پیرو انتشار مصاحبه‌‏ای مورخ ۳۰ بهمن سال جاری در خروجی آن رسانه محترم، انتقاداتی به هیئت کاراته استان کردستان که حاوی مطالب خلاف واقع و حتی نوعی تشویش اذهان عمومی ورزشکاران این رشته بوده، ایراد شده است؛ لذا مقتضی است طبق ماده ۲۳ قانون مطبوعات کشور، نسبت به درج جوابیه پیوستی در پایگاه خبری متبوع اقدام فرمائید.

با تشکر

مسعود الماسی

رئیس هیئت کاراته استان کردستان

مبنای عملکرد هیئت کاراته، مدال‏‌های مختلف کشوری و توسعه همگانی این رشته است

بدون تسلط به اطلاعات کافی، نمی‏توان نقد کرد!

در همان عنوان اصلی مطلب مذکور، فرد مصاحبه شونده خود را مسئول سبکی در استان کردستان معرفی کرده‌‏اند در حالی‌ که سبک‏‌های مختلف کاراته اعم از کنترلی و غیرکنترلی در استان‏‌های مختلف نماینده دارند و نه مسئول؛ حال اینکه ایشان تاکنون هیچ معرفی‌‏نامه‌‏ای از سوی رئیس این سبک که حکم اعتبارنامه نمایندگان در استان محل فعالیت را دارد، به دفتر هیئت کاراته استان کردستان تحویل نداده‌‏اند و بنابراین از این نظر رسمیتی در این هیئت ندارند. همچنین سبک متبوع ایشان تنها انجمنی نوپا و طبق اظهار رئیس این سبک در ایران از سبک شورین کمپو مشتق شده است و این سبک نیز تنها در شهرستان سنندج فعالیت کرده و در مسابقات کشوری این سبک نیز تنها حدود ۲۰ استان حضور دارند.

نکته دوم در عنوان این گفت‌وگو، اشاره به کاهش آمار هنرجویان است که در بدنه مطلب نیز به غلط تکرار شده است. در این خصوص به اطلاع می‏‌رساند که مبنای ورزشکاران سازماندهی شده در هر رشته ورزشی، تعداد بیمه‏ شدگان ورزشی است که آمار رسمی و دقیق آن توسط هیئت پزشکی-ورزشی استان و تنها با نامه رسمی رؤسای هیئت‌‏های ورزشی یا مدیران ادارات ورزش و جوانان قابل احصاء است. آمار تعداد ورزشکاران تحت پوشش هیئت کاراته استان کردستان از ابتدای سال جاری تا پایان بهمن ماه، نزدیک به هفت هزار نفر است که به لحاظ تعداد، سومین رشته پرمخاطب در استان کردستان است. همین ناآگاهی مصاحبه ‏شونده و استناد به آماری که نه تنها به آن دسترسی ندارند، بلکه کاملاً هم غلط بوده و نشانگر غرض‌‏ورزی، عدم اشراف ایشان به اصول اساسی نقد و عدم صلاحیت اظهارنظر در رسانه‌‏های گروهی است، جای تأسف دارد.

در مصاحبه مذکور، سیاست‏‌کاری عامل بازدارنده در رشد و توسعه و ریزش! عنوان شده و راه حل آن استفاده از ظرفیت و توانایی کارشناسان و پیشکسوتان ورزشی بیان شده است:

اولاً که سیاست عامل اصلی برنامه‌‏ریزی و برنامه حرکت هر جامعه در حوزه‌‏های مختلف است و این، نوع سیاست و سپس چگونگی اجرای آن سیاست است که تعیین‏ کننده میزان اثربخشی آن است.

دوماً اگر هم باید از ظرفیت کارشناسی استفاده کرد، قطعاً ایشان نه تنها کارشناس ورزشی محسوب نمی‏شوند که خود سعی داشتند به عنوان کاندیدای شورای شهر سنندج در امر سیاست ورود کنند ولی باوجود استفاده ابزاری از ورزش، نتوانستند جایگاهی بهتری از رتبه هشتاد و چهارم کسب نمایند. پس ایشان خود همان صفت سیاست‌‏ورزی که به آن نقد کرده را دارا هستند؛ چراکه با عنوان نمودن مَناسبی که با همین لفاظی‌‏ها در سال‏‌های قبل در هیئت کاراته در دوره‌‏های کوتاهی به وی سپرده شده و با عدم کارآیی مناسب از آن خلع شدند، سعی در جلب اعتماد و نمایش مشروعیت به رأی‏ دهندگان با نام ورزش و کاراته را داشتند.

در ادامه مطلب منتشره، ایشان خود را ورزشکار حرفه‏‌ای عنوان کردند که باید گفت ورزش در ایران دارای سه سطح آماتوری(همگانی)، قهرمانی و سپس حرفه‏‌ای است که ایشان حتی در حوزه قهرمانی نیز به جز چند عنوان سبکی، هیچ جایگاهی در مسابقات رسمی فدراسیونی در هیچ رده سنی نداشته‌‏اند. در خصوص دبیری هیئت کاراته نیز ایشان در دوره‌‏ای کمتر از یک ماه سرپرست دبیری این هیئت بوده‌‏اند که به دلیل نداشتن صلاحیت اجرایی، حتی موفق به دریافت حکم یا ابلاغ رسمی نشدند و در دوره ریاست بعدی این هیئت نیز فقط چند ماه دبیر هیئت بودند که به دلیل مشکلات فراوان ناشی از عدم آگاهی به قوانین و سازوکارهای عمل در هیئت‏‌های ورزشی، از سمت خود عزل شدند. در هیئت حال حاضر کاراته استان کردستان نیز، ایشان به عنوان مربی به اولین جلسه سبک‏‌های آزاد کاراته استان که به منظور انتخاب اعضای شورای کاراته آزاد استان برگزار شد، دعوت شدند که به بهانه مشغله کاری، حتی جرأت کاندیداتوری در این مجمع داخلی را نداشته و افراد دیگری براساس رأی‏ گیری حاضران در جلسه، جهت انجام امور سبک‌‏های آزاد کاراته انتخاب شدند.

نکته بعدی، اظهار کذب ایشان در دارا بودن مدرک ممتاز مربیگری است که طبق استعلام از سامانه فدراسیون کاراته کشور، ایشان دارای مدرک درجه۱ هستند و در بخش داوری نیز در هیچ رقابت یا رویداد رسمی فدراسیونی از سال ۹۴ که مدرک خود را اخذ کردند، حضور نداشته‌‏اند. تیم ایشان نیز اخیراً تنها در مسابقات استانیِ سبکی [و نه فدراسیونی] و آن هم در سبکی غیر از سبک مورد ادعاُ موفق به کسب چند عنوان شدند که اغلب آنها نیز در رده‏‌های سنی زیر۱۴ سال بوده است. مسابقات این رده‌‏ها به ‏صورت جشنواره‌‏ای(جداول ۴نفره) و نه رقابتی(جداول حذفی یا گروهی) برگزار می‏‌شود و مدال‏‌های آن تنها جنبه انگیزشی برای هنرجویان کاراته داشته و هیچ اعتبار قهرمانی یا حرفه‏‌ای ندارد. شاگردان ایشان نیز همانند خودشان، هیچ‏‌گاه در مسابقات رسمی کاراته آزاد فدراسیون اعم از استانی، کشوری، لیگ‏‌های مختلف و کاراته وان موفق به کسب مدالی نشده‌‏اند.

همچنین به اطلاع عموم می‏‌رساند مربیان مختلف کاراته نیز همانند اکثر قریب به اتفاق رشته‌‏های ورزشی، یا اقدام به تأسیس باشگاه ورزشی خصوصی می‌‏نمایند یا در اماکن ورزشی که در اختیار نهادهای مختلف دولتی و عمومی یا هیئت‌‏های ورزشی است، اقدام به اجاره ساعت(سانس) تمرین می‏‌نمایند و در این خصوص هیچ تبعیضی میان کاراته کنترلی و غیرکنترلی وجود نداشته و تنها تیم‏‌های منتخب استان قبل از اعزام به رقابت‏‌های فدراسیونی در اردوهای تمرینی به‏ صورت رایگان حضور می‏‌یابند.

در ادامه به تغییرات در «هیئت مدیره!» کاراته استان اشاره شده است که باز هم نشانگر بی‏‌اطلاعی مصاحبه‏‌ شونده از ساختار ورزش کشور و نحوه مدیریت و حتی فعالیت هیئت‏‌های ورزشی است. طبق آیین‌‏نامه هیئت‌‏های ورزشی و آخرین تغییراتی که سال گذشته توسط وزارت ورزش و جوانان ابلاغ گردید، هر هیئت ورزشی دارای یک رئیس، یک دبیر، یک خزانه‏‌دار، یک نایب رئیس و سه عضو هیئت رئیسه است که رئیس به‏ طور مستقیم توسط اعضای حقیقی و حقوقی حاضر در مجمع انتخابی، با رأی‏ گیری انتخاب می‌‏شود و به جز دبیر (که به‏ طور مستقیم توسط رئیس منصوب می‏‌شود) سایر اعضای هیئت رئیسه نیز جهت اخذ رأی اعتماد به اعضای مجمع معرفی می‏‌شوند. اتفاقاً همین ناآگاهی ایشان به ساختار هیئت و اشتباه گرفتن آن با شرکت‏‌های تجاری یا سازمان‏‌های عمومی و اقتصادی باعث شد که تصور کنند ورزش نیز توسط هیئت مدیره و به‏ صورت دستوری و حالت اقتدارمأبانه عمل می‏‌کند و همین مسأاله باعث عدم اقبال جامعه کاراته به ایشان و عدم موفقیت وی در دوره‏‌های کوتاه مسئولیت‏‏شان در سال‏‌های گذشته شد. حال اینکه فعالیت اقتصادی این فرد نیز که خود را کارشناس، ورزشکار حرفه‌‏ای و پیشکسوت کاراته معرفی کرده، دارای تناقض آشکار با روح ورزش و اصول اولیه اخلاقی است و بهتر است واحد تجاری خود را به امری غیر از توزیع و فروش مواد دخانی اختصاص دهند.

درخصوص انتقادات به سیستم ورزش استان کردستان، قطعاً مسئولان اداره کل ورزش و جوانان خود می‏توانند بهتر پاسخگو باشند؛ اما درباره هیئت‏‌های ورزشی نیز باید گفت که اتفاقاٌ چنین دیدگاه‌‏های کوته‏ فکرانه و غیرکارشناسی باعث توهم وجود فضای دوقطبی در ورزش شده است. اما وجود دیدگاه‏های مختلف و حضور کارشناسان واقعی و افراد دارای صلاحیت علمی و تجربی در ورزش، باعث پویایی هرچه بیشتر رشته‏‌های مختلف ازجمله کاراته در فضای سخت اقتصادی کنونی می‏‌شود. کما اینکه پیشکسوتان این رشته نیز علاوه بر حضور در هیئت رئیسه و کمیته‏‌های اجرایی موردتوجه هیئت کاراته هستند که با کسب عنوان سوم تیمی در مسابقات پیشکسوتان فدراسیون کاراته که تابستان سال جاری برگزار شد، با اهدای جوایز نقدی[، همانند سایر رده‏‌های سنی] مورد تقدیر قرار گرفتند.

مبنای عملکرد یکساله هیئت حاضر کاراته استان کردستان، تعداد مدال‏های مختلف کسب‏شده در رقابت‏‌های کشوری (فدراسیونی) و نیز میزان اقبال و ساماندگی ورزشکاران این رشته در بخش همگان است که در هر دو بخش بانوان آقایان در شهرهای مختلف فعالیت می‏‌کنند. کسانی هم که واقعاً قصد کمک به این رشته ورزشی و اظهارنظر کارشناسی دارند، بدون داشتن اطلاعات کافی، نمی‏‌توانند نقد منصفانه‏‌ای داشته باشند و بیشتر باعث ایجاد فضای منفی و تقابلات مخرب میان اهالی کم‏اطلاع این رشته موفق و باسابقه خواهند شد.

در پایان امید است افرادی که تمایل به مطرح نمودن خود در فضای ورزش استان دارند، به ‏جای لفاظی‏‌های غیراصولی و سعی در تخریب هر هیئتی که خود در آن مسئولیتی ندارند، به امر مربیگری و تربیت ورزشکاران و قهرمانان بپردازند و اگر توان فنی و اجرایی و به‏ خصوص اخلاقی احدی از مربیان و پیشکسوتان کاراته استان به منصه ظهور برسد، قطعاً درب هیئت به روی ایشان باز بوده و با کمال میل مناسبی به فراخور توانایی، تخصص و وقت ایشان در صورت وجود اراده‏ همکاری و خدمت به کاراته در قالب کمیته‏‌های مختلف اعطا می‏‌گردد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *