گۆڕان نیوز- «رضا مجیدی» با اشاره به ظرفیت‌ها و توانمندی‌های کردستان در رشته فوتبال، عنوان می کند: کردستان دارای توانمندی‌های خاصی در رشته فوتبال است متاسفانه در مراحلی که باید به لیگ صعود کند به دلیل کمبود امکانات و زیر ساخت‌های این رشته ورزشی باز می‌ماند و نبود امکانات در همه مراحل عامل بازدارنده رشد و نمو فوتبال کردستان بوده است و در بحث اسپانسری تیم‌های ورزشی وضعیت نابرابری میان استان‌های برخوردار و صنعتی با استان‌های کم برخورداری همچون کردستان وجود دارد.

فردین کمانگر/روزنامه‌نگار، «رضا مجیدی» عضو هیات موسس و هیات مدیره باشگاه ورزشی فوتبال آبیدر سنندج است وی بازی فوتبال را از زمین‌های خاکی محلات شهر سنندج آغاز و در سال ۱۳۶۲ به باشگاه استقلال سنندج پیوست و زیرنظر اساتیدی همچون «حبیب‌اله لطف‌اله نسب»، «بهاالدین بهرامی» و« فرهاد شریف‌پور» فوتبال را به شیوه حرفه‌ای شروع کرد. وی می گوید: تیم استقلال بعد از مدتی غیر فعال شد و تیم‌های شهرداری و توحید در سنندج تاسیس شد و باشگاه توحید با توجه به اینکه تحت نظر و حمایت اداره کل آموزش و پرورش استان بود دارای شرایط و ظرفیت‌های مناسبی در حوزه ورزشی برخوردار بود و توانست موفقیت‌های خوبی در مسابقات فوتبال کسب کند و در حال صعود به لیگ دسته اول بود. اما این تیم به دلیل وجود برخی مشکلات از ادامه راه باز ماند و پس از مدتی تیم ساینا تحت نظر و حمایت زنده یاد مهندس «بهاءالدین ادب» مرد نامی کردستان تاسیس و فعالیت خود را شروع کرد. با این شرایط ما فعالیت ورزشی خود را   ادامه دادیم و سرانجام بعد از سال‌ها فعالیت فوتبال را کنار گذاشتیم و به رسته مربیگری وارد شدیم.

در کارنامه ورزشی‌هم چندین بار به عنوان آقای گل کردستان انتخاب و معرفی شدم و در لیگ‌های برتر و در مسابقات استانی نیز حضور داشتم و امروز با افتخار در خدمت فوتبال آموزان استان کردستان هستیم تا بتوانیم فوتبال کردستان را به جایگاه واقعی‌اش برسانیم.

پیرامون بررسی وضعیت فوتبال کردستان و شرایط فعالیت باشگاه‌های ورزشی رشته فوتبال با «رضا مجیدی» عضو هیات موسس و هیات مدیره باشگاه ورزشی فوتبال آبیدر سنندج گفت‌وگویی انجام داده‌ایم که در ادامه می‌خوانید.

جایگاه کردستان در فوتبال

«رضا مجیدی» در گفت‌وگو با گۆڕان نیوز، با اشاره به ظرفیت‌ها و توانمندی‌های کردستان در رشته فوتبال، عنوان می کند: کردستان دارای توانمندی‌های خاصی در رشته فوتبال است متاسفانه در مراحلی که باید به لیگ صعود کند به دلیل کمبود امکانات و زیر ساخت‌های این رشته ورزشی باز می‌ماند و نبود امکانات در همه مراحل عامل بازدارنده رشد و نمو فوتبال کردستان بوده است و در بحث اسپانسری تیم‌های ورزشی وضعیت نابرابری میان استان‌های برخوردار و صنعتی با استان‌های کم برخورداری همچون کردستان وجود دارد.

وی باشگاه فوتبال آبیدر را فرصتی برای رشد و تقویت فوتبال کردستان معرفی می‎‌کند و می‌گوید: ۱۲ سال از فعالیت باشگاه فوتبال آبیدر سپری شده و از سال ۱۳۹۸، مدرسه فوتبال آبیدر در سنندج تاسیس شده است تا بتوانیم به توسعه و پیشرفت فوتبال استان کمک کنیم و خوشبختانه با تلاش و پیگیری دلسوزان و مربیان فوتبال استان، امروز باشگاه دارای زمین اختصاصی است که از اداره ورزش و جوانان استان تحویل گرفتیم.

عضو هیات مدیره باشگاه فوتبال آبیدر در ادامه تصریح می‌کند: وعده‌هائی که از سوی مسئولان و مدیران برای پرداخت تسهیلات‌، جهت توسعه و مناسب‌سازی زمین ورزشی و باشگاه به ما داده شده بود تاکنون هیچکدام از این وعده‌ها محقق و اجرایی نشده است، اما با تمام کمی و کاستی‌هایی که با آن مواجه بودیم توانستیم در رشته فوتبال استان تاثیر گذار باشیم و در چهار سال متوالی در رده‌های سنی نوجوانان، جوانان و بزرگسالان در مسابقات استان مقام اول را کسب کردیم و امیدواریم بتوانیم سهمیه لیگ برتر کشور را نیز به دست بیاوریم که این موفقیت در ۲۰ سال گذشته بی‌سابقه بوده است.

حضور چهره‌های مردمی در مدیریت باشگاه

مجیدی در ادامه به مدیریت باشگاه آبیدر نیز پرداخت و عنوان می‌کند: باشگاه مردمی آبیدر به شیوه کمپین، که بیشتر اعضای آن افراد خیر و از چهره‌های شاخص ورزش استان هستند مدیریت می‌شود و اعضای هیات مدیره باشگاه نیز جناب آقایان «کیانوش سلطان پور»، دکتر «کیومرث حبیبی» و «فرشید جهانبین» و صدیق هنرآوازی هستند. و این مجموعه ورزشی تاکنون با حمایت خیرین و هیات مدیره به فعالیت‌های خود ادامه داده است و امروز برای حضور در رقابت‌های ملی و کشوری به حامی و اسپانسر مالی نیازمندیم زیرا امکانات موجود جوابگوی نیازهای یک تیم برای حضور در رقابت‌های لیگ برتری نیست.

وی همچنین به فعالیت های باشگاه آبیدر در حوزه آموزشی اشاره می کند و توضیح می دهد: باشگاه سعی کرده با جذب مربیان موفق و حرفه‌ای استان همچون آقایان «سامان ملایی»  و «پیام محمدی» آموزش‌های حرفه‌ایی را به فوتبال آموزان ارائه دهد و در حال حاضر نیز ۱۲ مربی حرفه‌ای مشغول ارائه آموزش هستند که در فصل تابستان سالجاری بیش از یک هزار فوتبال آموز در کلاس‌های آموزشی حضور داشته‌اند و خوشبختانه از سوی مردم نیز با استقبال بسیار خوبی مواجه بودیم.

عضو هیات مدیره باشگاه فوتبال آبیدر می‌افزاید: در سطح استان چندین باشگاه و مدرسه فوتبال فعالیت می‌کنند اما تعداد محدودی توانسته‌اند تیم داری کنند متاسفانه برخی از آنها به دلیل مشکلات مالی و زیرساختی نتوانسته‌اند به جایگاه اصلی خود دست پیدا کنند.

مجیدی به موفقیت‌های باشگاه نیز اشاره می‌کند و توضیح می‌دهد: در چند سال گذشته از سوی فدراسیون فوتبال، استعدادیابی‌هایی انجام شده و خوشبختانه چند نفر از بازیکنان باشگاه در رده‌های نونهالان و نوجوانان کشوری انتخاب و حضور پیدا کردند. و به نوعی هم باید گفت که بیشتر قهرمانی‌های فوتبال در استان  به تیم فوتبال آبیدر اختصاص پیدا کرده است.

فوتبال بانوان کردستانی در سطح کشور حرف برای گفتن دارد

وی به فوتبال بانوان در استان نیز اشاره می‌کند و ادامه می‌دهد: در حال حاضر فوتبال بانوان کردستان پیشقدم‌تر از فوتبال آقایان است و ظرفیت‌های بسیار خوبی در این حوزه وجود دارد و باشگاه فوتبال آبیدر تاکنون در حوزه بانوان اقدامی انجام نداده ودر برنامه‌های آتی باشگاه برای فعالیت تیم فوتبال بانوان در نظر گرفته شده است.

عضو هیات مدیره باشگاه آبیدر به مشکلات پیش روی فعالیت‌های ورزشی به ویژه فوتبال در استان پرداخت و توضیح می‌دهد: مشکل اصلی تیم‌ها و باشگاه‌های ورزشی در کردستان؛ منابع مالی و نبود اسپانسر است و متاسفانه در استان مدیران استانی  نیز به تیم‌های ورزشی توجهی نمی‌کند و این در حالی است، که مسئولان در استان‌های دیگر، حمایت تمام قد از تیم‌های ورزشی دارند اما در استان چنین حمایتی وجود ندارد. شوراهای اسلامی و شهرداری به صورت جدی و حرفه‌ای از ورزش استان حمایت نکردند، البته باید عنوان‌کرد که در شهرهای قروه، مریوان، سروآباد، بانه و سقز شهرداری‌ها پیشقدم بودند و تیم‌های ورزشی با اسپانسری شهرداری‌ها در مسابقات حضور پیدا کردند اما در مرکز استان چنین اتفاقی نیافتاده است، حتی مصوبه‌ای که در سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی استان اعتباری را به عنوان حمایت از فوتبال در نظر گرفته بودند، تنها یک سوم این اعتبار تخصیص یافت و با تمام پیگیری‌های لازم موفق به وصول آن نشدم.

نمایندگانی که ورزش را از یادبردند

«رضا مجیدی» می افزاید: نمایندگان مردم در مجلس شورای اسلامی نیز که باید پیگیرمطالبات مطالبات و درخواست‌های جامعه ورزشی باشند متاسفانه بارها و بارها درخواست وقت ملاقات و دیدار را دادیم اما این نمایندگان هم از ما فراری هستند. نگاه حمایتی؛ از سوی نمایندگان مجلس و مسئولان استانی از فوتبال وجود ندارد و تنها نماینده‌ای که از ورزش استان‌حمایت کرد زنده یاد «بهاء الدین ادب» بودند که نام خود را در دل مردم و جامعه ورزشی کردستان برای همیشه ماندگار کردند.

بهره‌برداری از استادیوم ۲۲ گولان؛ مطالبه برحق جامعه ورزشی

وی به کمبود زمین فوتبال در استان نیز اشاره می‌کند و می‌گوید: در شرایطی که ما در شهر سنندج با کمبود زمین فوتبال مواجه هستیم زمین و استادیوم ۲۲ گولان شهر سنندج سالهاست که بدون استفاده مانده است و این در حالیست که هزینه‌های میلیاردی برای ساخت آن از بیت المال صرف شده است و با وجود وعده‌های بسیاری که تاکنون برای بهره برداری و اتمام آن داده شده اما به نتیجه نرسیده است و اتمام این پروژه یکی از مطالبات جامعه ورزشی است.

این عضو هیات مدیره ادامه می‌دهد: چمن ملک نیای سنندج دیگر جوابگوی نیاز تیم‌های ورزشی نیست و بازسازی و نوسازی و مرمت زمین استادیوم ملک نیا، یکی دیگر از مطالبات بر حق فوتبالی‌های استان از مسئولان و مدیران است و متاسفانه یکی از زمین‌ها چمن فوتبال، که در مکان آموزشی سلیمان خاطر سنندج نیز بدون استفاده مانده است که اداره کل آموزش و پرورش استان می‌تواند در این خصوص اقداماتی را انجام دهد و به زمین‌های فوتبال استان اضافه شود.

مجیدی با تاکید بر حمایت بیشتر از ورزش استان در حوزه زیر ساخت‌ها عنوان می‌کند: کردستان در بحث زیر ساخت‌های فوتبال از سایر استان‌های همجوار نیز جا مانده است.

‌وی تصریح می‌کند: زمین‌های فوتبال نیازمند تجهیزات و مراقبت‌های لازم هستند که می‌توان به بحث روشنائی زمین باشگاه فوتبال آبیدر اشاره کرد که جزوه تعهدات اداره کل ورزش و جوانان استان بوده که این اداره کل تاکنون به وعده‌های خود عمل نکرده است. و این موارد سبب کاهش ساعت کاری باشگاه شده است و مشکلات کمبود اعتبارات و بودجه را عامل اصلی اعلام کردند و این در حالی است که باشگاه در کمترین زمان ممکن به تعهدات خود در قرارداد عمل کرده است.

پیشکسوتان فوتبال؛ سرمایه‌های معنوی ورزشی

مجیدی به ظرفیت پیشکسوتان فوتبال در استان نیز اشاره می‌کند و می گوید: پیشکسوتان فوتبال در استان دارای ظرفیت و توانایی‌های خاصی هستند که در قیاس با سایر استان ها از جایگاه خاصی برخوردارند و متاسفانه در سنوات گذشته به دلیل برخی موارد شاهد اختلافات در این حوزه بودیم و این امر سبب شده بود که نتوانیم از ظرفیت این عزیزان به خوبی استفاده کنیم و در دو سال گذشته اقداماتی خوبی انجام شده که امیدواریم ضعف‌های این حوزه را برطرف کنیم و از تجارب و دانش این سرمایه‌های معنوی ورزشی استفاده کنیم که بی تردید در رشد و پیشرفت ورزش کردستان تاثیر گذار خواهد بود.

مجیدی به انتظارات خود از هیات فوتبال استان نیز اشاره می‌کند و می‌گوید: هیات باید نقش پدری را برای ورزش استان ایفا کند. ما انتقاداتی از عملکرد هیات داشتیم که چرا بیشتر به شهرستان‌ها توجه می‌کند که با انتقال این گلایه‌ها، رویه مدیریتی هیات تغییر پیدا کرد و امروز توانسته تعامل و هماهنگی خوبی با فعالان این رشته ورزشی ایجاد کند و با توجه به ظرفیت های هیات و ریاست هیات برای جذب اعتبارات و امتیازات از فوتبال نیازمند حضوری فعال در عرصه کشوری هستیم .

وی تصریح می‌کند‌: هیات فوتبال قادر به تیم داری نیست اما می‌تواند در بحث جذب اسپانسری برای تیم‌ها و باشگاه‌های استان فعال باشد همچنین با برنامه‌ریزی برای برگزاری مسابقات تیم‌های استان، ایجاد همدلی و همبستگی و تعامل میان تیم‌ها و باشگاه‌ها با هیات، نقش نظارتی بر فعالیت‌های تیم و باشگاه‌ها و توزیع عادلانه امکانات و خدمات ورزشی به توسعه و رشد و پیشرفت فوتبال استان کمک کند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *