گۆڕان نیوز- نگرانی جامعه پرستاری از محقق نشدن مطالبات و خواسته‌های صنفی خود ابراز نگرانی می‌کنند و خواستار توجه بیشتر به این قشر از جامعه هستند.

در این روزها جامعه پرستاری خواهان اجرایی شدن قانون و توجه ویژه به مطالبات صنفی خود از سوی دستگاههای ذیربط شدند و در این راستا اقدام به تجمعات اعتراضی کردند اما هنوز برخی از مطالبات آنها اجرایی نشده است و برخی از پرستاران نیز به دلیل شرایط نامناسب شغلی و وجود کمی و کاستی‎ها به برخی از کشورهخای منطقه و اروپا مهاجرت کردند.

«علی اشرف رحمان پناه» دبیر خانه پرستار کردستان نیز پیرامون مشکلات صنفی پرستاران عنوان می‌کند که جامعه پرستاری در کشور با مشکلات بسیاری مواجه هستند و باوجود تمامی مشکلات در حوزه کاری خود با تمام توان در حال فعایت هستند.

پیرامون مشکلات و مسائل حوزه پرستاری با «علی اشرف رحمان پناه» دبیر خانه پرستار کردستان گفت‌وگویی انجام دادیم که در ادامه می‌خوانید.

دبیر خانه پرستار کردستان با اشاره به نقش رسانه‌ها در پیگیری مطالبات صنفی پرستاران عنوان می‌کند: نقش رسانه‌ها در دنیای کنونی برکسی پوشیده نیست و اصحاب رسانه تاکنون سعی بر آن داشته‌اند که به جامعه روشنگری ببخشند و خوشبختانه رسانه‌های استان کردستان و به ویژه هفته نامه وزین «گۆڕان» برای بازتاب مشکلات جامعه پرستاری کردستان تمام تلاش و سعی خود ر ا به کار گرفته‌اند.

«علی اشرف رحمان پناه» ادامه می‌دهد: امروز هم فرصتی مهیا شد تا برخی از مشکلات جامعه پرستاری و دلایل اعتراضات و تجمعات پرستاران را به اطلاع مسئولین و مردم فهیم کردستان برسانیم.

وی با اشاره به خبر منتشر شده در هفته نامه گۆڕان  عنوان می‌کند: تیتر مندرج در خبر منتشر شده، در مورد مکاتبه بنده با معاون محترم پرستاری وزارت بهداشت و درمان، نیازمند ارائه برخی توضیحات است که لازم می‌دانم که در این مورد توضیحاتی را ارائه دهم. شما تیتر زده بودید که دبیر خانه پرستار خواستار اجرای فی فور سرویس خدمات پرستاری شد! در حالی که بر عکس بنده در جواب معاون محترم عرض کردم  خدمات پرستاری ذاتا فی فور سرویس نیست. زیرا معاون محترم جناب دکتر عبادی فرموده‌اند که ما موافق اجرای خدمات فی فور سرویس  خدمات پرستاری به شیوه خدمات پزشکی نیستیم، چون هم غیر اخلاقی است و هم موجب خدمات القایی می‌شود! در حالی که بنده و بسیاری از کارشناسان حق طلب پرستاری بر این باوریم که باید خدمات پرستاری مانند سایر گروه‌های دارای تعرفه بنام کننده و مجری خدمات ثبت و بدون دخالت فاکتورها و افراد غیر مسئول  پرداخت شود. اما مطابق نص صریح قانون تعرفه گذاری خدمات پرستاری، یعنی بسته‌های خدمتی و کدهای خدمتی خاص و بر خلاف خدمات پزشکان و کتاب ارزش‌های نسبی که دست آنها را در القای خدمات باز گذاشته است.

 وی همچنین تصریح می‌کند: در پرستاری امکان خدمات القایی وجود ندارد زیرا اصولا اغلب خدمات پرستاری توسط پزشک معالج تعیین می شود. نه توسط خود پرستار و جای تعجب است که چرا مسئولین و از جمله معاون محترم پرستاری و رئیس کل سازمان نظام پرستاری چنین شبهه‌ای را در خصوص تعرفه‌های پرستاری مطرح می کنند.

دبیر خانه پرستار کردستان با اشاره به مشکلات پرستاران در استان، می‌گوید: در حوزه کاری و صنفی پرستاران چند مشکل اساسی وجود دارد و این موارد به کل جامعه پرستاری مربوط است و طبیعتا در کردستان نیز وجود دارد.

رحمان پناه توضیح می‌دهد: همین عدم اجرای صحیح و قانونی، قانون تعرفه گذاریست که اگر چه بشکل غیر قانونی و نادرست و ناعادلانه نسبت به سایر گروههای دارای تعرفه اجرا می شود ! متاسفانه همان شیوه نادرست نیز تا کنون اجرا نشده است و باوجود دستور صریح مقام معظم رهبری در سال ۱۳۹۹ و تکرار و تاکید بر آن در ۱۴۰۰ و دستور رییس جمهور، هنوز بصورت علی‌الحساب و نا مشخص و مبهم پرداخت می شود! و هنوز زیر ساخت‌های اجرای آن نصب و راه اندازی نشده است. در حالی که هر اتفاقی در خصوص تعرفه سایر گروه‌ها می‌افتد از فردای آن عملیاتی می‌شود.

وی همچنین می‌افزاید: « فوق العاده خاص» نیزمطالبه کل کادر بهداشت و درمان است، که بر اساس قانون مرجع آن ارحجترین کارمندان دولت که مستحق دریافت آن هستند کادر بهداشت و درمان و در راس آنها پرستاران هستند، متاسفانه در بسیاری از دستگاههای دولتی و قضایی اجرا شده است اما تا کنون در خصوص کادر درمان و پرستاران در پیچ و خم مکاتبات صوری،  طفره رفتن، شانه از زیر بار مسئولیت خارج کردن در نهادهای تصمیم گیر متوقف شده است و هر روز و هر سال درصدی و ضریبی برای آن پیشنهاد می‌شود که نسبت به سایر دستگاه‌ها کاملا غیر قانونی و ناعادلانه است! اگرچه همان میزان ناعادلانه هم تصویب نشده است.

دبیر خانه پرستار کردستان با تاکید بر ضرورت ایجاد امنیت شغلی برای پرستاران عنوان می‌کند: کمبود نیرو، عدم استخدام نیروهای آماده خدمت، عدم اجرای مصوبات دوران کرونا و مجوزهای صادره برای استخدام پرستاران در سالهای قبل و در نتیجه بیکاری و نا امنی شغلی برای گروه بیکاران و از سویی فشار کاری، اضافه کاری اجباری و ارزان قیمت به صورت ساعتی بین ۱۵ تا ۲۵ هزارتومان به ازای هر ساعت کار و تاخیر یک ساله در پرداخت آن  سبب خستگی، سرخوردگی و نا امنی شغلی برای همکاران شده است .

«علی اشرف رحمان پناه» توضیح می‌دهد: در خصوص حوزه استانی نیز این پریشانی و مشکلات بگونه ای تشدید شده وجود دارد، بی نظمی و تاخیر در پرداخت‌ها و امکانات رفاهی  نسبت به سایر دانشگاه‌ها بیشتر و چشمگیرتر است و لذا موجبات نگرانی و اعتراض همکاران را در پی داشته است و متاسفانه باوجود وعده‌های داده شده در پی اعتراضات سال گذشته هنوز مشکلات بر طرف نشده است و نوعی بی اعتمادی بین پرسنل و مسئولین ایجاد کرده است.

وی همچنین به معضل مهاجرت پرستاران، اشاره می‌کند و می‌گوید: متاسفانه این معضل را از سال‌های قبل هشدار داده بودیم اما مسئولین و سیاستگزاران حوزه سلامت آن را جدی نگرفتند و امروز همین فاکتورهایی که در بالا گفته شده و از سویی علاقه و زمینه کاری و پذیرش آسان و حتی رایگان پرستاران در برخی از کشورهای اروپایی موجب گرایش و اقدام به مهاجرت پرستاران شده است که اگر این کار و اتفاق باعث ایجاد بحران در کشور نشود یک فرصت و امکان برای افراد علاقه‌مند و نوعی صادر کردن نیروی کار است اما متاسفانه روند کار در این روزها به گونه ای است که به گفته خود مسئولین، که وزیر محترم فرمودند سالانه ۱۰۰۰۰ پرستار کارشناس تربیت می کنیم و معاون محترم پرستاری ۴ می شوند بطور قطع به یقین به زودی کشور دچار بحران نیروخواهد شد .

دبیر خانه پرستار کردستان تصریح می‌کند: با کمال تعجب دولت و مجلس به جای اصلاح محیط کاری و شرایط شغلی و جذب نیروهای کارشناس برای پیشگیری از این بحران احتمالی می خواهند با یک مسکن نا بجا و باز تولید دوره های بهیاری دو ساله حرفه استاندارد و کارشناس پرستاری را بیش از ۱۱۰ سال به عقب ببرند ! خوب طبیعی است که جامعه پرستاری پس از باطل کردن تهدیدات بهیار یک ساله و تربیت پرستار بیمارستانی در دولت قبلی و سالهای ۹۳تا ۹۷ در مقابل این طرحهای نا معقول هم ایستادگی کنند و از ماهیت علمی حرفه و هویت حرفه ای خود دفاع کنند .

امیدوارم در این فرصت توانسته باشم اهم مشکلات حرفه ای جامعه پرستاری را تشریح کرده باشم و به آن امید که مسئولین کشوری و استانی با درک صحیح از مشکلات و بدور از تعارض منافع با مسائل برخورد نمایند

و تشکر مجدد از شما که این فرصت را فراهم کردید .

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *