گۆران نیوز- تنها در طول سال گذشته تاکنون چندین کارگر در شهرهای کردستان براثر حوادث کار؛ سقوط از ارتفاع و مسائلی این چنینی قربانی غفلت و نظارت ناقص و بیمارگونه دستگاه ناظر بر ایمنی در محیط‌های کارگری شدند.

گۆران نیوز- تنها در طول سال گذشته تاکنون چندین کارگر در شهرهای کردستان براثر حوادث کار؛ سقوط از ارتفاع و مسائلی این چنینی قربانی غفلت و نظارت ناقص و بیمارگونه دستگاه ناظر بر ایمنی در محیط‌های کارگری شدند.

آمارهای تلخ و تکان دهنده از مرگ کارگران در استان کردستان، این روزها به دلیل عدم رعایت اصول ایمنی و کم کاری در حوزه نظارت بر کارگاه‌ها در استان، رو به فزونی گذاشته است.

تنها در طول سال گذشته تاکنون چندین کارگر در شهرهای کردستان براثر حوادث کار؛ سقوط از ارتفاع و مسائلی این چنینی قربانی غفلت و نظارت ناقص و بیمارگونه دستگاه ناظر بر ایمنی در محیط‌های کارگری شدند.

آماری که با افزودن سایر حوادث کارگری و نیز مرگ کارگرانی که ناامید از وعده‌های توخالی و تهی اشتغال آفرینی حوزه اشتغال استان، به اقلیم کردستان عراق مهاجرت کرده و در آنجا دچار حادثه و فوت شدند تکان دهنده و قابل تامل است.

مرحوم «عطا ربوشه» کارگر مریوانی اهل روستای چناره و «فواد مصطفایی» کارگر سنندجی اهل روستای آرندان که چندروز گذشته بر اثر سقوط از ساختمان در حال احداث جان باختند و تازه‌ترین قربانی این تراژدی شدند اگرچه به مانند دیگر قربانیان اهمیتی برای مجریان کار و ایمنی در استان ندارند اما مرگ آنان قطع به یقین خانواده‌های بی‌شماری را در سوگ و ماتم فرو برده است.

بخش تکان دهنده‌تر این آمارها و عمق فاجعه به وجود آمده آنجاست که در طول این ماه‌ها هیچ بیانیه‌ای از سوی مدیریت متولی حوزه کارگری از این خانواده‌های داغ‌دیده صورت نگرفته و برای عرض تسلیت ساده به بازماندگان، قدمی برداشته نشده است.

ناکارآمدی مدیریتی و وقوع حوادث تلخ کارگری در کردستان در حالی رو به فزونی است که دیگر حوزه‌های این مدیریت نیز به چنین سرنوشتی مبتلا شده است.

کردستان همچنان جزو رتبه‌های نخست بیکاری و اغلب رتبه سی و یکم عملکرد اشتغال در بین ۳۱ استان کشور است.

این آشفتگی و ناکارآمدی تا آنجاست که استاندار صبور و کمتر منتقد کردستان در آخرین جلسه کارگروه اشتغال استان( ۱۷ تیرماه ۱۴۰۲) و آخرین شورای برنامه ریزی استان ( ٢٩تیر ماه ۱۴۰۲) لب به انتقاد گشود و با ابراز تاسف از عملکرد حوزه اشتغال استان، خواستار تغییر رویکردهای فعلی در این حوزه شد.

انتظاراتی که اگرچه بارها در دو سال گذشته از سوی استاندار مورد تاکید قرار گرفته، اما هیچگاه مورد توجه مخاطب سخن واقع نشد.  بدتر از آن،  بارها سعی شد تحلیل‌های استاندار در مورد اشتغال ایجاد شده در استان، در حد یک دروغ به افکار عمومی معرفی شود.

آنچه مسلم است اینکه مرگ روزافزون کارگران کردستانی و نابسامانی در برنامه‌های اشتغال استان قطع به یقین خروجی حاشیه‌های تامل برانگیزیست که این روزها حوزه کار و اشتغال استان را در منجلابی از ناتوانی و ناکارآمدی فرو برده است.

استاندار کردستان اگر می‌خواهد کارنامه ای ماندگار از خدمت بی سابقه برای زادگاهش بجای گذارد باید دو حوزه اشتغال و مسکن را به جد مورد توجه و بازنگری قرار دهد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *