گۆڕان نیوز- یحیی صمدی روزنامه‌نگار کردستانی در یادداشتی که برای گۆڕان نیوز ارسال نموده به مشکلات و کمبودهای مراکز بیمارستانی و درمانی تامین اجتماعی در استان کردستان پرداخته است که در ادامه می‌خوانید.

گۆڕان نیوز- یحیی صمدی روزنامه‌نگار کردستانی در یادداشتی که برای گۆڕان نیوز ارسال نموده به مشکلات و کمبودهای مراکز بیمارستانی و درمانی تامین اجتماعی در استان کردستان پرداخته است که در ادامه می‌خوانید.

مدیر درمان تامین اجتماعی استان کردستان در جلساتی متعدد از توسعه مراکز بیمارستانی در شهرستان‌های سطح استان خبر داده اما جالب است خود بیمارستان مرکز استان با موارد متعددی از کم و کاستی و کمبودها رنج می‌برد و کمبود پزشک متخصص در بیمارستان‌های تامین اجتماعی استان بزرگ‌ترین چالش و مشکل پیش روی بیماران و مراجعه کنندگان است.

مدیر محترم درمان تأمین اجتماعی استان کردستان در نشستی با اصحاب رسانه‌های کردستان که به تازگی به مناسبت هفته تامین اجتماعی  برگزار شد گفت: هیچ محدودیتی در رابطه با عقد قرارداد با پزشکان، ماماها، داروخانه‌ها و مراکز درمانی نداریم.

دکتر شیرزاد قادرپور اقدم اظهار داشت: اجرای طرح بیمه فراگیر، نسخه‌نویسی الکترونیک و ارتقای فضاهای فیزیکی از جمله طرح‌هایی بوده که به منظور تسهیل در ارائه خدمات و ارتقای رضایتمندی مردم استان اجرا شد.

وی با اشاره به وجود ۲۱۱ تخت بیمارستانی، ۹ مرکز درمانی و ۳ درمانگاه تخصصی در استان گفت: در سال گذشته یک میلیون و ۱۷۴ هزار و ۹۷۴ نفر به بیمارستان‌ها و یک میلیون و ۱۲۲ هزار و ۲۹۴ نفر از خدمات پاراکلینیکی و فیزیوتراپی مراکز تحت پوشش تامین اجتماعی کردستان بهره‌مند شده‌اند. میزان ارائه خدمات در این مدت نسبت به سال ۱۴۰۰, 15.1 درصد افزایش یافت.

مدیر درمان تأمین اجتماعی استان کردستان از افتتاح بیمارستان سقز با هزینه کرد ۵۵ میلیارد تومان در سال گذشته خبر داد و افزود: توسعه تجهیزات و بخش‌های مختلف از جمله بخش زایمان این‌ بیمارستان با اعتبار ۶ میلیارد و ۷۰۰ میلیون تومان و خرید سی‌تی‌اسکن از دیگر اقدامات انجام شده در این شهرستان بوده است.

قادرپور دو شیفته شدن درمانگاه کامیاران، اخذ مجوز دوشیفته شدن بیمارستان مریوان و صدور جواز ساخت درمانگاه دهگلان را از دیگر اقدامات انجام شده در استان عنوان کرد.

مدیر درمان تأمین اجتماعی استان کردستان با اشاره به اینکه ۸۰۴ مرکز در بخش‌های مختلف پزشکی، دندانپزشکی و غیره طرف قرارداد این حوزه هستند، خاطرنشان کرد: تعداد قراردادها نسبت به سال گذشته ۱۲۲ مورد افزایش یافته است و به ‌عنوان خادم و فرزند این استان نه مسئول این حوزه، با تمام‌ وجود در جهت ارائه خدمات بی‌منت به مردم تلاش خواهم کرد.

اما ذکر چند نکته را باید فراموش نکنیم چرا مدیر درمان تأمین اجتماعی استان کردستان به رتبه بندی و جایگاه استان در میان مراکز اشاره ای نکرده اند، چرا از توسعه مراکز که از وعده های وی بود اشاره ای نشده است، چرا به میزان رضایت مندی مردم سخنی بیان نشده و اینکه اگر مراجعه شهروندان به مراکز این مجموعه افزایش پیدا کرده دلیل این افزایش چیست؟ آیا دکتر قادرپور از شیوه تکریم بیماران و مراجعه کنندگان در مراکز و بیمارستان ها  مطلع هستند و از رنجش و نگرانی مردم در ارتباط با نبود امکانات و پزشکان متخصص و رفتار پرسنل در جریان هستند و چند نکته دیگر که به شرح ذیل به آن خواهیم پرداخت.

در حکم مسولیتی مدیریت دکتر قادرپور آمده است: نظر به تعهد، تخصص و تجارب جنابعالی، به سمت مدیر درمان تامین اجتماعی استان کردستان منصوب می شوید. شایسته است با سرلوحه قراردادن شعائر و اهداف دولت مردمی سیزدهم؛ از جمله عدالت محوری، مردم داری،

– تمرکز راهبردی بر حوزه مسئولیت خود و تمهید پاسخگویی به نیازهای درمانی بیمه شدگان استان.

– تقویت منطق فنی و توسعه مدیریت درمان استان در مواجهه و تعامل با بخش های دیگر حوزه سلامت.

– توجه ویژه به افکار عمومی با تاکید بر جلب رضایت و اعتماد مردم شریف استان کردستان
– رعایت اخلاق سازمانی، حسن رفتار با مراجعین، همکاران و شرکای اجتماعی.
– اهتمام ویژه به برنامه های تحولی در ارایه خدمات درمانی و عملیاتی نمودن آن در سطح استان.


-استفاده حداکثری از ظرفیت ها و سرمایه های انسانی متعهد و متخصص و شایسته گزینی در انتصابات و… همت گمارید.

سوال این است به چه میزان در تحقق این اهداف به ویژه برنامه توسعه مراکز از جمله سنندج موفق بوده اند؟ و در حال حاضر رتبه و جایگاه این مدیریت در سطح ملی به چه میزان است و کردستان در میان استان های دیگر کشور از چه جایگاه و رتبه ای برخوردار است؟

کمبود پزشک متخصص در بیمارستان های تامین اجتماعی سنندج بزرگ‌ترین چالش  و مشکل پیش روی بیماران و مراجعه کنندگان است.

پزشک متخصص از نیازهای اساسی حوزه درمان در استان است و پزشکان متخصص پایه، سونوگرافی، بیهوشی، طب اورژانس و متخصص زنان در درمانگاه ها، بیمارستان ها و مراکز زیرپوشش تامین اجتماعی مورد نیاز است و با وجود حضور برخی از پزشکان دلسوز در این حوزه ها در بیمارستان های تامین اجتماعی استان اما همچنان به دلیل کمبود نیروی کافی، مردم و مراجعه کنندگان با مشکل مواجهه هستند و مدیریت درمان تامین اجتماعی کردستان نتوانسته آنگونه که لازم است جوابگوی مطالبات مردم باشد و موانع پیش روی را نیز رفع و برطرف کند.

مدیر درمان تامین اجتماعی کردستان در جلساتی متعدد از توسعه بیمارستان های استان در همه شهرستان های سخن گفته است اما جالب است خود بیمارستان مرکز استان با موارد متعددی از کم و کاستی و کمبودها رنج می برد و بیماران و مراجعه کنندگان برای تعداد زیادی از نیازهای خود همچنان در رنج هستند و در این مرکز سرگردان می شوند که برای نمونه می شود به تعلیق درآمدن مرکز ام آر آی این بیمارستان و نبود یک ساختمان جداگانه برای درمانگاه این بیمارستان اشاره کرد که شاهد ازدحام و شلوغی مراجعه کنندگان و خدمات ناکافی به دلایل مذکور به آنان هستیم.

تنها عملکرد تامین اجتماعی استان کردستان که مدعی توسعه آن باشند افزایش مراجعه کنندگان است که آن هم به دلیل تولید و وجود بیماری ها و ویروس های جدیدی مانند کرونا و ویروس های سرماخوردگی و اسهال و عفونت بوده و…بوده است وگرنه مردمی که در گذشته بخشی از درآمد خود را به عنوان بیمه تامین اجتماعی سرمایه گذاری کرده و امروز به دلیل بیماری نیازمند خدمات دهی در این مراکز هستند کمترین توجه به آنان به دلیل نوبت مدیریت و کمبود امکانات صورت می گیرد و مهمتر از آن به دلیل گرانی ها در حوزه های معیشت و دارو و…کاهش درآمد مردم، مراجعه کنندگان انتظار دارند سازمان در این مراکز که خودشان در اداره آن سهم دارند بیشتر مورد توجه و تکریم و حمایت قرار گیرند چرا که سازمان تأمین اجتماعی یک نهاد عمومی غیردولتی است که به صورت درآمد – هزینه‌ای اداره می‌شود و هیچ بودجه‌ای از دولت دریافت نمی‌کند و بر اساس درآمدهای حاصل از دریافت حق بیمه اعضای خود کسب درآمد می‌کند.

عملکرد سازمان مبتنی بر اصل سه جانبه گرایی دولت، بیمه شدگان و کارفرمایان است و بدیهی است یکی از خدمات سازمان بیمه گر اجتماعی ارائه خدمات درمانی به بیمه شدگان تحت پوشش خود است.

با تصویب قانون الزام در سال ۱۳۶۸ توسط مجلس شورای اسلامی، سازمان موظف است به دو شکل ۱- درمان مستقیم در مراکز ملکی خود سازمان و ۲- درمان غیرمستقیم، با خرید خدمت از مراکز تشخیصی درمانی طرف قرارداد به بیمه شدگان خود خدمات درمانی ارائه نماید.

اما با وجود نبود پزشکان متخصص و وسایل و امکانات به روز و لازم و نبود توسعه در این مراکز همچنان شاهد کاهش اعتبار و رتبه بندی مدیریت درمان استان در کشور هستیم چرا که در سالهای گذشته میزان عملکرد و خدمات دهی این مراکز در میان استانهای کشور، کردستان و به ویژه سنندج حائز رتبه های بالا بود ولی اکنون به رده های پایین تری نزول پیدا کرده است و اگر برای رفع آن و مشکلات مردم و مشکلات خود مراکز چاره اندیشی نشود و مدیریت صحیح تر و بهتری برای آن صورت نگیرد هم مردم دچار ضرر و زیان جسمی و مادی خواهند شد و هم خود مدیریت درمان تامین اجتماعی استان متضرر می شود که دود آن به چشم همه ما خواهد رفت.

بخش درمان سازمان تامین اجتماعی یکی از حوزه های حساس و حایز اهمیت در ارایه خدمات به بیمه شدگان تحت پوشش این نهاد غیر دولتی است که می بایست توجه ویژه ای به مدیریت آن شود. به نظر نگارنده مهمترین شاخص ارتقاء در این حوزه برنامه‌های توسعه‌ای و توجه به ایجاد پروژه های جدید براساس زیرساخت های که در اختیار دارند اما برای پیشرفت این مهم تلاش چندانی نشده است.

باید گفت تلاش های مدیریت و همکارانشان جای تقدیر دارد اما با توجه به شان و منزلت مردم کردستان و قول های مسولان سازمان و مدیریت آن در استان مبنی بر با نهادینه کردن فرهنگ برنامه‌ریزی و ارتقاء خدمات، توسعه مراکز و جایگاه مدیریت استان به مرکزی مفیدتر و کارامدتر و با کیفیت تر، باید قبول کنیم مدیریت درمان تأمین اجتماعی کردستان دارای وضعیت متوسطی است و نسبت به گذشته از این لحاظ سقوط را شاهد بوده ایم و از وضعیت مطلوب فاصله گرفته ایم که باید تلاش و جدیت و مدیریت بیشتری را مدنظر قرار داد تا شاهد رضایت مندی خداوند و مردم و آسایش جامعه باشیم. به این نکات امروز بیاندیشیم که فرداها سودی ندارد.

یحیی صمدی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *