گۆڕان نیوز- در چند روز گذشته نویسندگان و شاعران کردستانی در غم از دست دادن یکی از نویسندگان به سوگ نشسته بودند، آری «رضا همت‌یار» از شاعران و ادیبان سنندج از میان ما رفت و آسمانی شد.

گۆڕان نیوز- در چند روز گذشته نویسندگان و شاعران کردستانی در غم از دست دادن یکی از نویسندگان به سوگ نشسته بودند، آری «محمدرضا همت‌یار» از شاعران و ادیبان سنندج از میان ما رفت و آسمانی شد.

درگذشت رضا همت‌یار همگان را متاثر و متاسف نمود هنرمندی که در اخلاق‌مداری اسوه بود و در چند دهه فعالیت در عرصه ادبیات توانسته بود جایگاهی خاص در میان نویسندگان و شاعران داشته باشد و امروز از وی به نیکی یاد می‌کنند.

 در این مجال کوتاه ا به برخی از فعالیت‌ها و آثار ادبی ایشان شاره‌ای خواهم داشت. همت‌یار از فعالان فرهنگی و بنیانگذاران «انجمن ادبی مولوی سنندج» بود. انجمن مولوی که نقش بسزایی در توسعه فرهنگ کردستان داشته و بسیاری از نویسندگان و شاعران فعالیت ادبی و هنری خود را از انجمن آغاز کردند بی تردید نقش موسسان و هیات مدیره انجمن در کسب این دستاوردهای فرهنگی برکسی پوشیده نیست کسانی که با کمترین امکانات توانستند بهترین و بزرگترین خدمت را به فرهنگ و ادبیات ارائه دهند و رضا همت یار نیز یکی از این فعالان بود که به گفته همکاران و همراهان ایشان از سرمایه شخصی برای توسعه و رشد فرهنگی هزینه کردند. وی همچنین توانسته بود چندین آثار را در حوزه ادبیات خلق و در کارنامه خود به ثبت برساند آثاری که می‌تواند جزو آثار برتر قرار گیرد و به رشد و ارتقای ادبیات کمک کند که می‌توان به آثاری همچون ترجمه شاهنامه‌ی فردوسی به زبان کُردی- دنیای عالیخانی «گۆرانییەکانی هونەرمەند ڕەمەزان کولیایی»- ڕێبواری بێ سنور « لێکۆڵینەوەی فولکلوری کوردەواری»- یەکین ئەگەر یەکین ( شێعر کوردی و فارسی)- کتێبی در پایان( شێعر و چیرۆک کُردی و فارسی) اشاره کرد که به چاپ رسیدند.

اما آنچه که در مراسم ختم زنده یاد همت یار مطرح شد چرا در قطعه هنرمندان در بهشت محمدی سنندج تدفین نشد چرا هیات امنای این قطعه که اکثرا از هنرمندان و فعالان فرهنگی کردستان هستند چرا برای برگزاری مراسم ایشان در قطعه هنرمندان تسهیل گری و همراهی نکردند؟ امید است که این عزیزان نسبت به این پرسش مطرح شده بی تفاوت نبوده و جهت تنویر افکار عمومی پاسخگو باشند.

در پایان اینجانب به نمایندگی از تحریریه آژانس خبری گۆڕان ضمن عرض تسلیت به خانواده و بازماندگان محترم آن مرحوم و جامعه فرهنگی، برای آن مرحوم علو درجات و برای بازماندگان صبر جمیل خواستارم.

زندگی صحنه ی یکتای هنرمندی ماست
هر کسی نغمه ی خود خواند و از صحنه رود
صحنه پیوسته به جاست
خرم آن نغمه که مردم بسپارند به یاد

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *