ترسیم راهبردهای فرهنگی و هنری هر شهرستان در کرسی های آزاداندیشی مدنظر است

گۆڕان نیوز- علی اصغر دریایی در کرسی آزاد اندیشی با فعالان فرهنگی و رسانه ای شهرستان سنندج گفت: در این نشست ها و کرسی های آزاداندیشی راهبردهای فرهنگی و هنری هر شهرستان ترسیم می شود

گۆڕان نیوز- علی اصغر دریایی در کرسی آزاد اندیشی با فعالان فرهنگی و رسانه ای شهرستان سنندج گفت: در این نشست ها و کرسی های آزاداندیشی راهبردهای فرهنگی و هنری هر شهرستان ترسیم می شود

به گزارش گۆڕان نیوز ، علی اصغر دریایی شامگاه روز یکشنبه ۲۷فروردین ماه۱۴۰۲در کرسی آزاد اندیشی فعالان فرهنگی و رسانه ای استان که در سالن اجتماعات کتابخانه امام خامنه ای در سنندج برگزار شد، اظهار کرد: در این نشست های هم اندیشی و کرسی های آزاداندیشی که با اصحاب فرهنگ و هنر سراسر استان و شهرستان به شهرستان برگزاری می شود علاوه بر ترسیم راهبردهای فرهنگی و هنری هر شهرستان، شنیدن پیشنهادات و نقطه نظرات همراه با کشف استعدادهای فرهنگی و هنری هر شهرستان مدنظر بوده است.

وی افزود: امروزه برای کمک به بخش فرهنگی استان نیاز به تشکیل مجمع خیرین فرهنگی وهنری داریم و تحقق این مهم مستلزم همکاری و همراهی اهالی فرهنگ و هنر است.

دبیرشورای فرهنگ عمومی استان کمترین استقبال اهالی فرهنگ، هنر و رسانه استان از کرسی های آزاد اندیشی فعالان فرهنگی را مربوط به سنندج خواند و افزود: بدخواهان و دشمنان کشورمان درصدد تخریب اهالی فرهنگ و هنر هستند تا مانع فعالیت آنها شوند.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی کردستان یادآور شد: شبکه هایی که ادعای مردمی بودن می کنند و خواهان پسرفت جامعه ما هستند باعث شدند که برنامه مهمی مثل نمایشگاه کتاب در استان برگزار نشود.

دریایی یکی از فعالیت های ارزشمند این اداره کل را تمرکز زدایی از فعالیت های فرهنگی و هنری خواند و اضافه کرد: برنامه ها و نشست ها افزون بر مرکز استان در شهرستان ها و بخش های استان برگزار کردیم و مورد استقبال مطلوبی هم قرار گرفت.

وی ادامه داد: برگزاری این نشست ها منجر به شناسایی توانمندی و استعدادهای زیادی شد و امسال هم به طور ویژه این برنامه را ادامه می دهیم.

مدیرکل فرهنگ و ارشاداسلامی کردستان یادآور شد: بخشی از راهبردهای خود براساس دغدغه ها و مطالبات اهالی فرهنگ، هنر و رسانه استان تعیین می کنیم بنابراین حضور این افراد در نشست های هم اندیشی بسیار مهم و اثرگذار است.

دریایی اظهار کرد: ما در اجرای برنامه های فرهنگی و هنر معتقد به کار شبکه ای هستیم و هیچ گاه دنبال جزیره ای عمل کردن نبوده و نیستیم.

سرپرست معاونت فرهنگی و رسانه ای اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی کردستان در این نشست اظهار کرد: رویکرد مدیران فرهنگی در این دولت متفاوت است به گونه ای که این افراد همه وقت، همت و اراده خود را به پاسخگویی دغدغه ها و مشکلات اهالی فرهنگ، هنر و رسانه اختصاص دادند.

عیسی فلاحی ادامه داد: مدیرکل ارشاد استان در طول سال گذشته ۲ دوره سفر کاری به شهرستان های استان داشتند و با اهالی فرهنگ، هنر و رسانه نشست برگزار کردند.

وی با اشاره به اینکه در نیمه دوم سال گذشته کشورما درگیر حوادثی شد که افرادی از آن سوءاستفاده‌ و فضا را گل آلود کردند، یادآور شد: انتظار می رفت اصحاب فرهنگ و هنر استان مشارکت بیشتری در این کرسی آزاداندیشی داشتند.

وی گفت: این اداره کل در راستای حمایت از اهالی فرهنگ و هنر افزون بر ۶۶ میلیار تومان تسهیلات جذب و این افراد را برای دریافت آن به بانک های عامل معرفی کردیم.

فلاحی ادامه داد: متاسفانه افرادی وقتی پای منافع شخصی به میان می آید حضور می یابند ولی زمانی که بحث منافع جمعی مطرح می شود مشارکت نمی کنند.

وی با اشاره به اینکه خدمات و تسهیلات این اداره کل بدون هیچ جناح بندی سیاسی در اختیار جامعه هدف قرار داده می شود، گفت: همه ما آگاه به مشکلات اقتصادی و معیشتی مردم هستیم ولی در این بین نباید رسالت خطیر خود را در حوزه های مختلف فراموش کنیم.

نایب رییس انجمن صنفی نشریات محلی استان کردستان در این نشست با اشاره به وجود ۲۰ نشریه محلی در این استان، اظهار کرد: افزون بر ۵۰ نفر توسط این نشریات زیر پوشش بیمه قرار گرفتند.

خبات ساعدی ادامه داد: وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی اعلام کرد سال گذشته ۳۶۱ میلیارد تومان آگهی تبلیغاتی مابین روزنامه های سراسری توزیع شده است.

وی با طرح این سوال که در مقابل آگهی ها و هزینه هایی که از کردستان به جیب رسانه های سراسری قرار گرفته چه میزان خبر و گزارش از این استان منتشر کردند؟، افزود: متاسفانه سهم نشریات محلی استان از آگهی ها بسیار اندک بوده و فعالیت این نشریات بسختی در حال انجام است.

یکی از فعالان فرهنگی و هنری کردستان در این نشست با ابراز گلایه مندی از عدم تحقق خواسته ای که در نشست سال گذشته مطرح کرد، گفت: امسال هم باردیگر درخواست خود مبنی بر تشکیل انجمن صنفی هنرمندان استان را بیان می کنم به امید اینکه اجرایی شود.

محمود محمودی سردبیر دو هفته نامه آگرین روژ در این نشست هم اندیشی عنوان کرد: دریایی مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی با خلوص نیت و فعالانه کار می کنند، نفس تازه به فرهنگ و ارشاد دمیده شده است، در حوزه رسانه و آگهی ارشاد کسی بصورت ثابت نباشد بهتر است، سه ماهه آگهی نگرفتم، تکریم سرمایه انسانی را مدنظر داشته باشیم، اصحاب فرهنگ و هنر شهرستان های تابعه را هم به این مجلس دعوت کنید، مشاور حقوقی برای کمک به اصحاب فرهنگ و هنر در فرهنگ و ارشاد بکارگرفته شود، کارگروه پیشکسوتان را فعال و راه اندازی کنید، منتقدین را دعوت کنید، پاتوق فرهنگ و هنر راه اندازی کنید، هم اندیشی ها را ماهیانه برگزار نماید.

لقمان ازدست نماینده خبرگزاری سلامت در استان کردستان ضمن تشکر از برگزارکنندگان این جلسه گفت: در طول یکسال گذشته در حوزه فرهنگ و هنر بستر تازه ایجاد شده انتظار بود پیشکسوتان بیشتری در این جمع حضور می یافتند، اعضای انجمن های صنفی لازم بود در این نشست حضور پیدا کنند، دغدغه ها و نقطه نظرات ارزشمند مطرح و بعضی از آنها تکراری بود این تکرار مکررات گاهی برای یادآوری به مدیران بسیار خوب است، جامعه رسانه استان قدرتمند و دارای دغدغه هستند، آموزش را مدنظر قرار دهیم، پیوند آموزش و رسانه را بیشتر مدنظر داشته باشیم از فعالان رسانه ای استان که دارای تجربیات گرانبهایی هستند برای آموزش استفاده شود ، مسئله دیگر که در این برهه از زمان حائز اهمیت است سواد رسانه ای است که لازم است با همکاری خانه مطبوعات و انجمن صنفی کارگاه های آموزشی در این راستا برگزار شود.

ایرج بهرام نژاد اضافه کرد: تعداد زیادی از هنرمندان استان کارت هنر ندارند و تعدادی از این کارت به افرادی که هیچ هنری ندارند تعلق گرفته است.

وی ادامه داد: زیرساخت های فرهنگی استان به ویژه مرکز استان مطلوب نیست و می طلبد مدیران نسبت به بهبود آن همت بیشتری داشته باشند.

روناک کنعانیان خبرنگار حاضر در این جمع نیز گفت: در فراخوان های ویژه برای حضور خبرنگاران در بعضی از ادارات و سازمان های سطح استان بین خبرنگاران تبعیض قائل می شوند، بعضی از روابط عمومی ها گزینشی عمل می کنند.

فردین کمانگر صاحب امتیاز و مدیرمسئول پایگاه خبری گوران نیوز و هفته نامه گوران اظهار داشت: متاسفانه به نشریات چاپی اهمیت چندانی داده نمی شود، دکه‌های مطبوعاتی سطح شهر به جای نمایش و فروش مطبوعات به فروش تنقلات و سیگار مشغول هستند، در این شرایط اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی بایستی از نشریات چاپی محلی حمایت کند تا با تولید محتوای مفید و موثر از آسیب های اجتماعی و فرهنگی کاسته شود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *