
گۆڕان نیوز- «محمد حسین بهمنی» یکی از هنرمندان خوشنام و صاحبسبک در حوزهی موسیقی کُردی است کسی که سالها در عرصهی موسیقی منطقه لیلاخ فعالیت کرده و آثاری ارزشمند، این هنرمند محفل آرای مجالس است.
فردین کمانگر/ روزنامهنگار
بە گزارش گۆڕان نیوز، محمد حسین بهمنی در سال ۱۳۳۳ در روستای «بامناوا» از توابع شهرستان دهگلان و در خانوادهای کشاورززاده چشم به دنیا گشود به گفتهی خودش پدرش دارای صوتی زیبا و دلنشین بوده و به صورت سنتی آواها و نواهای منطقهی لیلا خ را اجرا کرده و از همان ایام نوجوانی به موسیقی علاقه مند شده و در سن هفده سالگی به صورت حرفهای وارد عرصهی خوش خوانی شده است و اکنون با گذشت پنج دهه فعالیت هنری، همچنان با عشق و علاقه به کارهای هنری ادامه میدهد.
خالق گورانی بان لیلاخ
بهمنی را بیشتر با عنوان خالق گورانی بان لیلاخ میشناسند کسی که سبب شکوفایی و ثبت بسیاری از آواها و نواهای فولکلور منطقهی لیلاخ شد و توانست بخشی از موسیقی فولکلور این منطقه را که از نسلهای گذشته سینه به سینه نقل میشد ضبط و در آرشیو موسیقی کردی به ثبت برساند و نام خود را در فهرست هنرمندان این عرصهی ماندگار کند هفته نامهی گوران با محمد حسین بهمنی خوشخوان کردستانی گفتوگویی را انجام داده در ادامه میخوانید.
«محمد حسین بهمنی» هنرمند نام آوازهی کردستانی اظهار میکند: ۵۰ سال از عمر خود را وقف خدمت به موسیقی کُردی و فرهنگ و هنر مردم کردستان کردهام و امروز بسیار خرسندم که توانستهام با ضبط پنجاه تا ۶۰ اثر هنری، خدمتی ماندگار به فرهنگ و هنر این سرزمین انجام دادهام.
وی میافزاید: تحصیلات آکادمیک و دانشگاهی در حوزهی موسیقی به ویژه موسیقی نواحی و فولکلور منطقه ندارم اما به خوبی توانستهام آثاری تولید و عرضه کنم که از نظر رعایت اصول و ساختار موسیقایی بدون ایراد باشد و با هنرمندانی همچون اسماعیل سقزی، عزیز بهمنی، الله مراد رشتیانی، سید ابراهیم اسماعیلزاده و عبدالله شریعتی، علی قمری، عثمان چکول، محمد بامناوایی، سید محمد صفایی، فتحالله قربانی، اکبر اروند و اکبر محمدی همکاری و فعالیت هنری داشتهام.
هویت موسیقی کوردی
این هنرمند کردستانی عنوان میکند: بیشتر از آواها و نواهای منطقه لیلاخ در آثارم استفاده کردهام آثاری ناب و بکر که هنوز هم جای کار دارد استفاده کردهام منطقه لیلاخ دارای موسیقی ناب و بکری است و اگر بگویم لیلاخ گنجینهی موسیقی کُردی است سخنی به گزاف نگفتهام اما هنوز موسیقی این نواحی ناشناخته مانده و انتظار میرود مسئولان و صاحبنظران در این حوزه در این راستا اقدامات مناسبی را انجام دهد و از نابودی هویت فرهنگی و هنری منطقه جلوگیری کنند.
بهمنی تصریح میکند: سالهاست که با موسیقی انس گرفتهام و امروز بخشی جدانشدنی از زندگیم شده و تاکنون در حدود ۶۰ ترانه را ضبط کردهام که اکثر اشعار و آهنگ سازی آنها را خودم انجام دادهام و سعی کردم از غنای فرهنگی و تاریخی منطقه در آثارم استفاده کنم خوشبختانه آثارم در جامعه تاثیرگذار بوده و مورد استقبال به مردم قرار گرفته و امروز از تمام مناطق کردنشی و ایران آثارم دست به دست میشود و برای اجرای کار هنری دعوت میشوم.
وی تصریح میکند: در این سالها سعی کردم از خدمت به فرهنگ و هنر سرزمینم کوتاهی نکنم برخی از علاقهمندان به صدای بنده در داخل و خارج از کشور تماس میگیرد و درخواست اجرای تلفنی و یا زندهی موسیقی را از بنده دارند گاها مخاطبانی داشتم که در بستر بیماری بودهاند و درخواست اجرای موسیقی کردهاند و در پایان ابراز کردهاند که انرژی مثبتی از ترانهام دریافت کردهاند و این مهم از لطف و فضل الهی است که چنین هنری را به من بخشیده که در میان مردم محبوبیت پیدا کنم.
هنرمندی از جنس مردم کردستان
این هنرمند کردستانی با تاکید بر رعایت اصول و اخلاق حرفهای عنوان میکند: در این چند دهه که فعالیت هنری انجام میدهم سعی کردم خود را به عنوان جزئی از مردم بدانم که در روزهای خوشی و ناخوشی – تلخ و شیرین در کنار مردم باشم اخلاقمداری و اخلاق حرفهای را سر لوحهی کار خود قرار دادن و ما تقید با کار حرفهای به رعایت اخلاق حرفهای میتوان در در میان مردم محبوب شد و و مردم ما مردمی نجیب و قدردان هستند که لیاقت بهترینها را دارد بنابراین هنرمندان باید قدر این نعمت الهی را بدانند.
بهمنی در ادامه با اشاره به رعایت حقوق مالکیت هنری عنوان میکند: برای خلق یک اثر هنری باید زحمات بسیاری را متحمل شد تا یک اثر را خلق کرد اما متاسفانه شاهد آن هستیم که برخی از هنرمندان بدون کسب اجازه از صاحب اثر اقدام به بازخوانی و یا تغییر اشعار میکنند بدون آنکه ذکر منبع و یا نام اصاحب اثر ذکر کنند این مهم ناقص مالکیت هنری است لذا ضروری است که حق کپی رایت را رعایت کنیم و این فرهنگ را به نسل آینده انتقال دهیم.
حق کپی رایت آثار هنری
وی در ادامه میگوید: برخی از هنرمندان در بازخوانی آثار اقدام به تغییر شعر ترانه میکنند که این مهم سبب نابودی و کیفیت اثر هنری میشود و انتظار میرود در این مورد هم با خالق اثر هماهنگیهای لازم انجام شود.
وی در ادامه به وضعیت هنرمندان در استان اشاره میکند و میگوید: در دوران کرونا بسیاری از هنرمندان دچار آسیب شدن و نیازمند حمایت هستند متاسفانه برخی از هنرمندان ناچارن در معابر عمومی اقدام به اجرای موسیقی میکنند تا بخشی از هزینههای زندگی خود را تامین میکنند و خوشبختانه مردم فهیم نیز حمایت لازم را از این هنرمندا به جا آوردند.
وی تصریح میکند: موسیقی خیابانی در بسیاری از کشورها وجود دارد و به عنوان یک فرهنگ در جامعه شناخته شده است اما در کشور ما و به ویژه کردستان تازگی دارد و متاسفانه در اینجا هم شان و جایگاه هنرمندان هم رعایت نمیشود بنده مخالف فعالیت هنری این دوستان نیستم اما با هر گونه فعالیتی که شان و جایگاه هنرمندان کردستان را تضعیف کند مخالفم و هنرمندان باید جایگاه خود را حفظ کند.
وی در ادامه به حمایت مسئولان هم اشاره میکند و ادامه میدهد: در چند سال گذشته اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی و صندوق حمایت از هنرمندان فعالیتهای خوبی را در خصوص حمایت از هنرمندان انجام دادند و هنرمندان استان کردستان نیز از آن بهرهمند شدهاند اما ضروری است که باز هم در این مورد مسئولان بیش از پیش از هنرمندانی حمایت کنند که شغل و کسب و کاری جز کار هنری ندارد تا این قشر نیز بتوانند به حیات هنری خود ادامه دهند.
وی در پایان عنوان میکند: جا داراد از تریبون هفته نامه گوران از همهی مردم عزیز که با محبتهای خود ما را شرمنده میکنند تشکر و قدردانی کنم و ارادت قلبیم را نسبت به مردم شریف کردستان ابراز بدارم که تا زندهام خدمتگزار مردم و کردستان هستم